Het moet niet gekker worden! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Manon Vanderschaeghe - WaarBenJij.nu Het moet niet gekker worden! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Manon Vanderschaeghe - WaarBenJij.nu

Het moet niet gekker worden!

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

05 Mei 2005 | Peru, Arequipa

Hallo allemaal!

Eerst even wat huishoudelijke mededelingen;

5-5-05; Pedro, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
07-05-2005, Nicolai, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! (kweet nl. niet of ik de zevende in de gelegenheid ben je te feliciteren)

Goed, waar waren we gebeleven?
Ja, die aardbeving was wel heel erg schrikken, we hebben ook nog 2 naschokken gehad.
De plaatselijke bevolking was behoorlijk in paniek, want een paar jaar geleden is half Nazca tegen de vlakte aan gegaan met een aardbeving en deze was behoorlijk heftig.
Maar we zijn er nog!

04-05-2005 de hele dag in de bus gezeten.
We moesten om 04.45 uur op en om 06.00 uur zaten we in de bus.
Via de Pan American Highway langs de kust en vervolgens door de bergen naar Arequipa, zo´n 600 kilometer in zo´n 10 uur.
Arequipa ligt op 2300 meter hoogte aan de voet van 2 vulkanen, de Misti en de Chachani. We zullen hier 3 dagen blijven.
Erg veel last van de hoogte heb je niet, alleen een beetje duizelig en de lucht is wat ijler, maar op deze hoogte begint je lichaam extra rode bloedcellen aan te maken en die hebben we heel veel nodig als we straks nog hoger het Andesgebergte in gaan.

We rijden eerst door de woestijn, schitterende omgeving, de zon is net opgekomen en het uitzicht is werelijk fantastisch!
Het lijkt wel het einde van de wereld.

Tussendoor even gestopt in een klein plaatsje om te lunchen en hup weer de bus in (HELEMAAL GAAR!!!).
Na een tijdje verlaten we de kust en rijden we de bergen in.
Na een klein kwartiertje rijden zien we aan de kant van de weg allemaal mensen staan.
Er is een grote vrachtwagen van de weg geraakt en naar beneden gedonderd, de hele wagen is als een stukje papier in elkaar verwrongen, de chauffeur heeft het niet gered.
Met een beetje angstzweet in mijn handen en het hart in de keel rijden we verder.
Het is hier echt link rijden, maar wij hebben gelukkig een hele goede chauffeur (wel een viezerik, maar goed....)

Het is een schiterend gezicht als we in de buurt van Arequipa aankomen, je ziet de 2 besneeuwde vulkanen op de achtergrond.
Een heel leuk hotelletje, een koloniaal oud huis, leuke kamer.
's Avonds een hapje gegeten bij de Italiaan, zaalig en rond een uur of 22.00 uur op bed.

Vanochtend lekker uit kunnen slapen en om half tien verzameld om naar het Santa Catalinaklooster te vertrekken.
Daar aangekomen wacht een gids ons op en zij neemt ons mee door (een stad in een stad) dit klooster is schitterend; rode, oranje en blauwe muren, overal bloemen, ja wacht de foto's maar af, dit kun je niet uitleggen.
Vandaag staken de taxichauffeurs van Arequipa overigens.
De burgemeester heeft besloten dat alle taxi's geel moeten worden, maar dat moeten de chauffeurs wel zelf betalen!
Nou, dat kunnen ze dus niet en dan gaan ze massaal de straat op.
Het kan er redelijk heavy aan toe gaan en we worden gewaarschuwd het niet op te zoeken, dat doen wij dan ook maar niet en we nemen plaats op een balkon van een restaurant dat uitkijkt over de Plaza de Armas.
Vanuit hier hebben we een schitterend overzicht op de honderden taxi's die zich verzamelen op het plein.
Honderden chauffeurs roepen van alles en nog wat en staan met fluitjes en trommels en spandoeken op de trappen van de kathedraal.
Wij (Anja, Annemieke, Gert-Jan en ik)nemen wat foto's, eten een hapje en gaan vervolgens door naar het museum waar Juanita tentoongesteld is.
Juanita is een meisje van tussen de 12-14 jaar die in de Inca-tijd, zo´n 500 jaar geleden is geofferd op de top van de Misti.
Ze ligt in een glazen diepvries en is nog helemaal intact.

Wij komen na een ruim uur weer naar buiten en komen 2 mensen van onze groep tegen en die vertellen dat zojuist de opstand van de taxichauffeurs is teneergeslagen door de politie met traangas en wapenstokken!
Die twee zijn een winkel op het plein ingevlucht en daar gingen de deuren op slot.
Het moet niet gekker worden hier!

Goed, het is nu 15.15 uur 05-05-2005 en morgen hebben we weer een vrije dag in Arequipa, dan gaan we met zijn vieren een wandeling van 6 kilometer maken in de omgeving.
Wie weet tot morgen en anders tot snel!
Dikke zoen, Manon.

• 05 Mei 2005 - 21:08

Aggi:

Inderdaad moet het niet gekker worden, maar goed wie het avontuur opzoekt wil ook genoeg meemaken en zo'n flink wijffie als jij redt het altijd wel. Heel apart om hier in Nimwegen samen met Frank een linnen kast in elkaar te zetten, terwijl jij in 10 actie-films tegelijk een rol speelt. Geniet wel ontzettend van je verhalen, ben al weer benieuwd naar het volgende mailtje! Pas goed op jezelf en vooral: lekker gfenieten. Denk wel dat je na deze trip nog een weekje rust nodig zal hebben. Liefs en een dikke kus van Aggi en Frank

• 05 Mei 2005 - 23:27

Lies:

Kind toch! Je lijkt wel op Indiana Jones! Pas wel goed op jezelf hoor! De verhalen over bussen die het ravijn induiken vind ik al erg genoeg zonder dat mijn dochter er in zit.
    Ik ben blij dat jullie besloten hebben om je verre van het taxi-gebeuren te houden. Poeh poeh! Als jullie Bruce Willis tegenkomen of die andere, Dirty Harry, vraag dan maar of die gezellig met jullie meegaan; die regelen de boel wel. Ik vind het wel leuk dat Aggie's leven net zo avontuurlijk is als dat van mij. Pas goed op jezelf, dochterlief, ik mis je en even gemes.
    Ik wil meteen even de groeten doen aan al je vrienden. Hoop jullie weer te zien wanneer Manon terug is. Dikke kus voor Pam en Simon.
    Dag schat, tot morgen.
    Dikke kus en a big hug,
    mama

• 06 Mei 2005 - 09:08

Jeske:

Jeetje Manon!! Wat een adventure!! Je maakt me wat mee daar zeg! Nou ik zit hier als gekke eppie te werken...terwijl heel NL vrij is! Maar jouw verhaaltje geeft weer inspiratie om de dag door te komen. Nou genietze..wees voorzichtig en ik kijk alweer uit naar je volgende bericht!

XXX Jeske

• 06 Mei 2005 - 14:20

Geraldine En Marcel:

He wijffie!! Dat jij dat allemaal weer mee moet maken zul je altijd zien he. Maar goed het klinkt inderdaad wel erg spannend allemaal en vervelen zul je je zeker niet doen. Vind het leuk je verhalen te lezen. Hier is het ook kei druk nu dus heb ook niet echt veel tijd maar over 5 weekjes ben je alweer bij ons dus kunnen we de schade inhalen en kun je een beetje bijkomen van je reis!! Je krijgt de groetjes van je collega die is hier geweest henri geloof ik en van mijn ouders. Hoop snel weer wat van je te lezen doe voorzichtig en kom heelhuids thuis. Heel veel plezier nog!!! Dikke kus van ons

• 06 Mei 2005 - 16:23

Deertje:

WAUW! Elke dag weer een nieuw avondtuur! Dus voor ons weer meer leesplezier.. Dikke Kus..Ps: met me pa is alles goed,gelukkig..

• 09 Mei 2005 - 08:34

Niki:

Klinkt een beetje als lara croft, k heb eindelijk weer t adres gevonde waar k de verhalen ken lezen. Was t kwijt, tsja blond he. kei goed om je zo toch nog elke dag te kunnen volgen. Nou Lara kiek uut zoals we hier in Nijmeguh zeggen en nog heel veul plezier tot gauw.
    P.S. thnxs hebbe gebakkie klaar staan als je terug ben x niki