Update - Reisverslag uit Tarija, Bolivia van Manon Vanderschaeghe - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Tarija, Bolivia van Manon Vanderschaeghe - WaarBenJij.nu

Update

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

25 September 2007 | Bolivia, Tarija

Hola!

Wat leuk weer om al jullie berichtjes te lezen, wat fijn mama dat je gips er af is! Kijk je wel uit op de fiets?

Ik ga nu uit mijn hoofd het e.e.a. opschrijven, we hebben weer een nacht overgeslagen etc. etc. dus ik ben mijn gevoel van dagen helemaal kwijt, ga ik strakkies weer bijwerken.

Goed, we zijn dus 21-9 vanuit Santiago naar Santa Cruz (via Lima en La Paz)gevlogen om 20.30.
In La Paz heb ik toch weer wat meegemaakt....we stopten daar met het vliegtuig om mensen naar binnen te laten, zodra de deuren van het toestel opengingen kreeg ik een aanval van misselijkheid, mijn hele lichaam begon te trillen en het zweet brak me aan alle kanten uit.
We keken even in de Lonely Planet en wat bleek: La Paz ligt op 4000 meter hoogte!
Hadden ze me wel even mogen vertellen, niet dan?
Lichtelijk in paniek, met de tranen in mijn ogen naar de wc gegaan, lopen kotsen, ja, da benne geen fijne dingen voor de mens.
Gelukkig bleven we er maar een uurtje aan de grond staan, dus zodra de deuren dichtgingen en de luchtdruk in de cabine werd geregeld was het weer over.....dit voorspelt weer wat hoor, ha, ha.

22-9 Om 05.00 uur ´s ochtends kwamen we dus aan in Santa Cruz, het was daar ruim 30 graden, aangekomen in het hotel hebben we daar welgeteld 2 uurtjes kunnen slapen, want om 9.30 uur zou de bus weer verder rijden naar Camiri.
Onderweg hebben we nog een tussenstop gemaakt in een plaatsje waar Che Guevara zich een tijd heeft opgehouden, daar naar een klein museumpje gegaan, met allemaal foto´s en de route die Che heeft afgelegd.
Het was bloed-en bloedheet die dag, niet normaal meer!
Vervolgens zijn we doorgereden naar Camiri, daar kwamen we rond een uur of 19.00 uur aan.
Daar hebben we even een burger gegeten op het pleintje en vervolgens zijn we als een blok in slaap gevallen!

23-9 om 7.30 uur weer in de bus gestapt naar Entre Rios.Om heel eerlijk te zijn hebben we geen ruk gehad aan de afgelopen dagen, want we hebben dus alleen maar de binnenkant van vliegtuigen gezien en de bus (die overigens erg gammel is, niks doet het: geen airco, geen verwarming....).
De weg naar Entre Rios was erg saai, door de bergen heen, over zandweggetjes.
Het is echt super-arme troef hier, heel anders dan in Peru.
Na het eten (in het hotel, voor de rest was er niks in dit dorpje, het staat niet eens vermeld in de Lonely Planet, ha, ha) ben ik meteen naar bed gegaan, last van mijn buik....normaal gesproken ben ik zwaar aan de diarree, maar nu zit ik zo verstopt als maar kan! (ha, ha, fijn hè die info).

24-9
Vanochtend om 7.00 uur ontbijt in het hotel en toen zijn we even naar een uitkijkpunt gelopen, het is overigens steen-en steenkoud! Niet te geloven!
Ik moet even vermelden dat de regio Santa Cruz en de weg die wij afleggen bekend staat als de allerwarmste regio van heel Bolivia, met 30-35 graden als normale temperatuur, dus daar hadden wij ons ook op ingesteld: allemaal leuke korte T-shirts, slippertjes, korte broeken, maar het is zowat aan het vriezen, ha, ha, ha! Dus met een hemd, T-shirt met lange mouwen, fleece-trui, windjack, 2 paar sokken en bergschoenen zijn we in de bus gestapt op weg naar Tarija.
De omgeving werd nu wel veel mooier, glooiende landschappen, mooie bergen, hier en daar een echt huisje (in plaats van een hoopje bij elkaar geraapte stenen met wat planken).
Uiteraard hebben we onderweg een uur of anderhalf stilgestaan vanwege wegwerkzaamheden, vernikkelend van de kou (er is geen verwarming in de bus..)
Maar goed, onze reis zou onze reis ook niet zijn als dit soort dingen niet gebeuren, toch?
Vanmiddag rond 13.30 uur zijn we dan aangekomen in Tarija, een leuk klein plaatsje met allemaal Plazas.
Aangezien we behoorlijke trek hadden zijn we bij Tavernas gaan eten: Taco´s! Mexicaans dus, ha, ha, vanavond gaan we waarschijnlijk kaasfonduen en morgen naar de Chinees, ha, ha, ha, ha.
Net even door het dorp gewandeld, leuke foto´s gemaakt van vrouwtjes met bolhoedjes etc.
Trouwens hele vriendelijke mesen hier, normaal gesproken zijn ze heel nors als je een foto wilt maken (zelfs als je het netjes vraagt) maar hier beginnen ze te lachen (de schoenenpoetser ging er zelfs helemaal voor zitten!)
Morgen gaan we (eindelijk) op excursie: we gaan om 8.30 uur wijn proeven bij wijnboerderijen (ja, jullie lezen het goed, om 8.30....)dat gaat een ochtend duren en daarna gaan we met een Amerikaanse vrouw mee naar een paleontologische plek, waar we dinosaurusbotten gaan bekijken en zelf op zoek gaan naar fossielen (waarschijnlijk in beschonken toestand, de polonaise dansend en liederen jallend....door het wijnproeven, en ja we weten dat je met wijn proeven de wijn uit moet spugen, maar dat is drank-misbruik en daar doen wij niet aan: gewoon opdrinken die handel!).
Al met al zullen we morgen rond 17.00 uur weer terug zijn in het hotel.
Ik zal vanavond/ danwel morgenavond beginnen met het slikken van de medicijnen tegen de hoogteziekte, Tarija ligt op 1800 meter, ik heb nog nergens last van, maar we gaan hierna naar Tupiza en dat ligt op 2900 meter en aangezien ik last kreeg in Peru op 2200 meter ga ik er maar aan beginnen.


Jullie horen me snel weer, om een heel lang verhaal kort te maken hebben Anja en ik het enorm naar onze zin (je kunt ons echt overal neer pleuren, wij vermaken ons toch wel!) en we zijn superbenieuwd naar alles wat er nog komen gaat, ik hou jullie op de hoogte!
Papa, wat fijn een berichtje te lezen van je te lezen, nu kun jij aan de andere kant van de wereld mijn avontuur meebeleven.
Mama, Lot, San en mijn kleine man: heeele dikke kus en gemes van mij voor jullie!
Teflon Don, miss u X
En natuurlijk voor de rest van jullie, lieve kijkbuiskinderen ook een hele dikke kus.
Hasta luego! XXXXXXXXXX

  • 25 September 2007 - 03:49

    Teflon Don:

    Hahaha je bent en blieft oek een ding apart he hahahaha je snapt wel waarom ik lach !!?!!
    Genietse en blijf gezond

    TD XXX misu2

  • 25 September 2007 - 04:53

    Gert-Jan:

    He, klinkt allemaal erg goed. Het reizen via omwegen (Lima was toch al gecheckt?) moet je nu maar even voor lief nemen, evenals Louis & Dora en Corky. Jullie vermaken je toch wel denk ik. Bovendien gaat de reis nu pas beginnen en na die wijnproeverij weet je toch van niks (als je het goed doet tenminste).

    Die hoogteziekte is wel erg vervelend. Wees voorzichtig zodat je dit keer meer te zien krijgt dan in Peru.

    De groeten aan Anja en heel veel reisplezier.

    Gert-Jan

  • 25 September 2007 - 07:39

    Suuske:

    Hey Manonnie,

    Goed om te horen dat je je toch vermaakt ondanks dat je alleen maar de binnenkant van de bus hebt gezien ;-)!!!
    Ik hoop dat je verder geen last meer hebt van hoogteziekte!!
    Heel veel plezier met je excursies, nou gaat je reis echt beginnen!!!!!!

    We lezen snel weer wat je allemaal hebt meegemaakt!!!

    Dikke kus Suus en Ed

  • 25 September 2007 - 11:09

    Elske:

    Hey poppetje,

    tis maar goed dat je me niet kan zien! Ik zie namelijk GROEN van jaloezie!!!! Geniet ervan, je hebt het verdiend!!

    Dikke zoen,

    Elske

  • 26 September 2007 - 08:54

    Winston:

    Hallo Pop,

    Ik zal je missen dit weekend. Je weet het je zit in mij hart, en ik denk aan je.

    Kus uit Amsterdam A.W.

  • 26 September 2007 - 12:17

    Jeske:

    Wiefke....ik denk dat jij nog een weekje vakantie mag opnemen...want ik denk dat je helemaal gesloopt bent als je thuiskomt! Dat zijn toch geen tijden om op te staan tijdens je vakantie!!! Alhoewel...je bed uitkomen om wijn te proeven, dat moet geen probleem zijn!
    En begin maar vast met die pillen....anders zie je niks anders als de wc-pot!
    Maar verder klinkt het allemaal weer als genieten en een hele belevenis! En wij genieten weer mee!
    Dus keep us posted!

    Veel plezier!

    XXX Jeske

  • 26 September 2007 - 13:06

    Lies:

    Hallo schat,

    Ik kan me voorstellen dat je even niet wist wat je overkwam in dat vliegtuig. Dat is schrikken. Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen met die medicijnen. Ik had Kierayn gevraagd of hij zin had om jou te schrijven, maar nee, hij zit beneden te chillen (zijn eigen woorden)en ik moest jou vooral een dikke kus sturen namens hem. Bij deze dus.Wijnproeven om 8.30 vind ik trouwens wel heftig hoor, en bijzonder optimistisch van de reisplanners om de mensen daarna het veld in te sturen om botten te bekijken en te zoeken. Ik hoop dat iemand de videocamera gebruikt tijdens dit uitje.Ik zou hier graag opnames van willen zien.Veel plezier en dikke zoen van mama, en dus ook van Kierayn.

  • 26 September 2007 - 19:45

    Kim:

    hè die manon! je bent weer goed bezig! kan niet anders zeggen dan dat ik best n beetje jaloers op je ben ;-)

    erg leuk om je verhalen te lezen!
    geniet er maar heeel veel van!
    liefs kim

  • 27 September 2007 - 09:18

    Eve:

    Ha reizende oom Roel!
    Fijn om te horen dat het goed gaat met je! En dat je het leuk hebt, beetje jammer van de kou en het vele reizen. Maar daar laat jij je, jou kennende, vast niet door uit het veld slaan!
    Heel veel plezier verder en succes met je hoogteziekte, hopelijk hebbie nergens last van!

    xxx ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Tarija

Manon

Ik zeg: een goeiendag allemaal! Bij deze dus een site om jullie, kijkbuiskinderen in het kikkerlandje, op de hoogte te houden van mijn avonturen in het verre buitenland. Laat 1 (of 2, of 3..) berichtjes achter op de site, is altijd leuk om ze te lezen als ik aan de andere kant van deze aardkloot zit! Toedels! Liefs, Manon.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 56115

Voorgaande reizen:

04 Februari 2017 - 26 Februari 2017

Colombia

11 Oktober 2013 - 04 November 2013

Ecuador!!

11 Oktober 2012 - 18 Oktober 2012

Raiders of the Lost Ark 2012

11 November 2011 - 04 December 2011

NEPAL! 2011

09 Januari 2010 - 01 Februari 2010

Zuid-Amerika: here we come...again! 2010

12 Juni 2009 - 15 Juni 2009

Weekendje Berlijn 2009

16 September 2008 - 03 December 2008

Oz on my own 2008

19 September 2007 - 10 Oktober 2007

Chili / Bolivia en Paaseiland!! 2007

11 Februari 2007 - 13 Februari 2007

Hong Kong 2007

28 Januari 2007 - 10 Februari 2007

Herman's Place 2007

16 September 2006 - 19 September 2006

Istanbul! 2006

21 Mei 2006 - 08 Juni 2006

Thailand en Cambodja!! 2006

29 April 2005 - 17 Mei 2005

Peru 2005

Landen bezocht: