Heb weer even de tijd.. - Reisverslag uit La Serena, Chili van Manon Vanderschaeghe - WaarBenJij.nu Heb weer even de tijd.. - Reisverslag uit La Serena, Chili van Manon Vanderschaeghe - WaarBenJij.nu

Heb weer even de tijd..

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

04 Oktober 2007 | Chili, La Serena

4-10-07

Hola amigos!

We zijn vanochtend aangekomen in de Chileense badplaats La Serena, maar waar was ik gebleven...

De Jeepsafari
30-09-07
Lekker gedoucht in ´ons´warme hotel en met de groep afgesproken samen te ontbijten in het Amerikaanse tentje voordat we aan onze jeepsafari zouden beginnen.
Na het ontbijt zijn Anja en ik teruggelopen naar ons hotel, waar we niet lange tijd daarna werden opgehaald, samen met onze koffers.
Aangekomen bij de rest van de groep werden de reistassen en de koffers over de daken van de jeeps verdeeld (Anja en ik zijn overigens de enige met koffers, ha, ha, de rest heeft reistassen...).
Uiteraard zaten wij weer gezellig met zijn 5jes in 1 jeep; Joost, Marissa, Anja, Michel en ik.
Allereerst zijn we naar de Valle des Roccas gereden, een vallei met prachtige rotsformaties, het was alleen erg hoog en erg waaierig, dus de foto waar ik even voor ging staan is niet echt gelukt, want ik heb me op de grond geworpen toen er ineens een hele harde windvlaag op kwam zetten, ha, ha.
Vervolgens zijn we doorgereden naar San Cristobal, echt een dorpje van niks, maar er stond een leuk kerkje gemaakt van adobe, dus daar hebben we even een foto- en plaspauze gehouden.
Stukje verdrop zijn we gaan lunchen, tijdens de jeepsafari reed er een kokkin mee, echt super geregeld! Ontbijt, lunch, diner, heel leuk allemaal.
Rond 17.00 uur kwamen we dan uiteindelijk aan op de plek waar we zouden overnachten: Villamar.
Een klein plaatsje wat bestaat uit een paar huizen in the middle of nowhere, hoog in de bergen.
Hier heeft de plaatselijke bevolking een aantal huisjes gebouwd voor toeristen, zodat ze wat bij kunnen verdienen.
Op de primitieve toer dus!
Het is er ijs- en ijskoud, geen verwarming en er is alleen maar licht van 19.00-22.00uur, fantastisch!(voor 1 nacht)
We slapen met zijn 4 tjes op 1 kamertje, Joost, Marissa, Anja en ik, in dit kamertje staat ook niks meer dan 4 bedden, waarvan 1 met een spiraal (die is voor Joost) en de andere 3 met een matras van stro, die zijn voor de meiden.
Er is een gemeenschappelijke wc, maar dan moet je naar buiten lopen, door de vrieskou, dus dat hou je automatisch zo lang mogelijk op, ha, ha.
Iedereen extra truien aan etc. en toen zijn we bij de heren op de kamer gaan zitten, Anja heeft haar i-pod bij zich met boxjes, de flessen drank kwamen tevoorschijn (onder het mom van: je moet toch wat om warm te blijven, ha, ha) en de stemming zat er al snel in.
We hadden 1 kaars, dus in dat licht zaten we dus met zijn allen (op 4 mensen van de groep na...rare snuiterds)naar de muziek te luisteren en te ouwehoeren.
(ik heb trouwens maar geen borrel gepakt op die hoogte: 4400, vond het niet zo verstandig, Anja daarentegen slobberde even in 10 minuten tijd een kwart fles Bacardi naar binnen en als je nooit drinkt komt dat natuurlijk enorm hard aan, ha, ha, ha)
Met tranen van het lachen over onze wangen zijn we om 19.00 aan tafel geschoven in de eetkamer, onze kokkin had een soeppie gemaakt en daarna, aardappelen, groenten en een stukkie vlees, ik een ei uiteraard.
Na het eten nog zitten klessebessen en voor 22.00 uur lagen we op bed, toen het licht er vervolgens ook mee ophield werd het ook echt pikkedonker! En als je dan moet plassen, zoals ik om 01.00 uur, moet je je dus behelpen met een zaklamp, ha, ha, in je pyama, door de vrieskou...
Ik heb overigens nog nooit zooooveel sterren gezien als daar.
Ik stond mijn tanden te poetsen en ben toen het erfje afgelopen, door het pikkedonker, en keek omhoog.
Niet normaal! Een deken van twinkelende lichtjes boven mijn hoofd en hoe langer je naar boven staart hoe meer sterren zichtbaar worden.
Ook komt het volgens mij door het feit dat we hoog zitten (maar dat weet ik niet zeker;)

Ik had deze overnachting niet willen missen, we hebben ons rot gelachen, echt heel leuk om zoiets een keer mee te maken. Zo primitief!

01-10-07
06.00 uur op, uiteraard verschrikkelijk slecht geslapen op dat matrasje van stro en die kou, maar dat mag het bijzondere ervan niet onderdrukken.
Ik kan hier echt van genieten, aan de andere kant van de wereld wakker worden in een compleet andere wereld, lachen! (maar nogmaals; voor 1 nacht..langer had ik niet getrokken, ha, ha)
Even ontbeten (de kokkin had pannekoeken gemaakt!)en om 7.00 uur zaten we weer in de jeep, de zon kwam op en de omgeving waar we doorheen reden was echt fantastisch, ja, mama ik heb echt supermooie plaatjes geschoten, wellicht een schilderij of 2 waard.
Dit was dus ook de dag dat we de pas van 5000 meter over zouden terkken en gemiddels op een hoogte van 4000-4500 meter zouden rondrijden, maar heb dus helemaal nergens last van gehad! Leve de Diamox! Ben zoooo blij dat ik niet wéér dood ben gegaan op die hoogte, heb echt helemaal nergens last van ngehad, geen hoofdpijn, niks.
In dit gedeelte van Bolivia vindt je dus allemaal Lagunes, meren hoog in de Andes.
Eerst door een stuk van de bergen gereden richting Laguna Colorado, hier zitten honderden FLAMINGO´S!
Helemaal te gek! Ik heb nog nooit flamingo´s in het wild gezien, laat staan zoveel op zo´n vreemde plek! Ik hoop echt dat de foto´s zijn gelukt, het was echt verbijsterend om die roze-rode vogels zo allemaal bij elkaar te zien, kicken!
Onderweg naar de volgende lagunes hebben we nog veel meer dieren gezien, srtuisvogels, konijnen met chinchilla staarten, vicunas (kleine soort lama´s) heb er allemaal foto´s van kunnen nemen, het was echt een jeepsafari! We zaten eigenlijk te wachten totdat er een giraffe of een olifant het pad zou oversteken, ha, ha, oh, ja, ik zeg pad: in Bolivia bestaat nog geen asfalt, we hebben alleen maar stoffige wegen, en kleine bergpasjes gehad..
Onze volgende stop was bij de geisers, hier zag je allemaal modder naar boven pruttelen en het stonk naar verotte eieren, logisch.
Daarna hadden we lunch bij de natuurlijke thermale baden een stuk verderop, ik ben er niet ingeplonst, maar volgens Joost en Marissa was het erg lekker.
Daarna via een zandweg langs de rotsformaties van Salvador Dali gereden, dit noemen ze zo omdat er hele rare rotsen, hele mooie kleuren etc. te zien zijn alsof de grootmeester himself daar met zijn kwasten de boel heeft in staan kleuren, erg mooi.
Toen naar de grensovergang van Bolivia naar Chili, stempeltjes in het paspoort en afscheid genomen van de jeepchauffeurs en kokkin.
Een 20 minuten later werden we door ´n luxe bus opgehaald en naar de grensovergang van Chili gereden.
Zodra je in Chili komt, is er weer asfalt by the way!
In Chili aangekomen zijn we naar het hotel in San Pedro de Atacama gebracht, een leuk hotel met kamers die allemaal uitkomen op een binnenplaatsje met zitplaatsen onder een rieten afdakje.
Even de was weggebracht, want echt alles maar dan ook alles zit onder de stof, heb zelden (op de Sahara in Egypte na) zoveel zand en stof gehapt als hier in Bolivia!
Daarna super lekker wezen eten met zijn 4-tjes in een erg leuke tent met loungemuziek, moe en voldaan mijn bed ingedoken.

02-10-07
s´Ochtends lekker in de zon gezeten en een boekje ziten lezen, even onthaasten en onthobbelen, zaaaalig! Een waar vakantiegevoel kwam over ons heen, dat hadden we nog niet gehad, aangezien we echt alleen maar aan het reizen zijn geweest, hi, hi.
Wezen shoppen voor souvenirs, wat gedronken op het centrale pleintje en om 15.00 met een excursie vertrokken naar de Maanvallei.
Hier worden daadwerkelijk astronauten van NASA opgeleid, zo´n vreemd landschap! Hier hebben we het e.e.a. bezocht en uiteindelijk de zonsondergang vanaf een berg zitten bewonderen, erg mooi.
´s Avonds met zijn 9-en (de groep heren ging ook mee) weer wezen eten in dezelfde tent als de dag ervoor, wederom zaaalig, en om 23.30 ging het licht uit op de kamer van Anja en mij.
Anja had een excursie geboekt voor de Tatio-geisers en moest er om 04.00 uur weer uit, ik had een archeologische tour geboekt en zou pas om 09.00 uur opgehaald worden.

03-10-07
Van 9.00 tot 12.30 uur op excursie geweest met een alleraardigste gids, naar een nederzetting van de allereerste bewonders van dit gebied, een groot fort, een museumpje hier, maar op een gegeven moment zijn we er vandoor gegaan, want dit was er zo een die alles tot in de details wilde uitleggen en toen we om 12.30 uur in het museum stonden en nog de kerk en dit en dat en zus en zo zouden gaan bezoeken, vonden we het mooi geweest, h, ha, de beste man een flinke fooi in de handen gedouwd en naar een eettentje gelopen.
Wat te eten besteld en toen kwam Michel binnenlopen: Hebben jullie Anja al gezien?
Uh, nee, die zou toch pas rond 14.00 uur terug zijn?
Nee, die is er al een half uur, ze is in het water gevallen!
Ik natuurlijk naar het hotel gehaast, zit Anja daar in de zon met een handdoek op haar hoofd en al haar kleren die ze aan had die dag lagen over een balk te drogen in de zon.
Ze had een steen gemist en toen lag ze tot aan haar middel in het water! Gelukkig hield ze automatisch haar camera omhoog, maar ze was helemaal doorweekt en is er door een paar man uitgetrokken. Echt weer een Anja actie hoor! Gelukkig kon ze er achteraf ook om lachen ;)
Lekker met zijn allen zwaar geluncht, want we zijn dus gisteravond om 16.45 uur in een luxe bus gestapt voor een 15 uur durende trip naar La Serena.

04-10-07
Om 9.00 uur zijn we dus vanochtend aangekomen, heb wel wat kunnen slapen in de bus, maar comfortabel is anders, ha, ha.
Even opgefrist op de kamer en even op bed gelegen en met een taxi naar het centrum gereden om wat te eten en te shoppen, ha, ha.
Nu zitten we dus achter de pc´s om jullie even op de hoogte te brengen van alles wat we weer mee hebben gemaakt.
Morgen vertrekken we om 16.00 uur met een iets minder luxe bus (allemaal openbaar vervoer by the way) naar Santiago, waar we morgenavond rond 23.00 uur aan zullen komen in ons hotel.
De volgende morgen vertrekt onze bus naar het vliegveld om 6.30 uur en vliegen we vervolgens rond 8.00-9.00 uur naar Paaseiland!
Nou, tot dan, dikke zoen!

  • 05 Oktober 2007 - 05:59

    Suuske:

    Lieve Manonnie,

    Wat klinkt het toch weer helemaal geweldig!!!!!!! Echt super!!!! Ik ben weer zo benieuwd naar de foto's!! Als je terug bent prikken we gelijk een avondje!!
    Super veel plezier op het Paaseiland, maar dat zal vast wel lukken!!! :-D

    Dikke kus van Suus

  • 05 Oktober 2007 - 06:27

    Anette En Winston:

    xxxxxxxxxxxxxxxjes

  • 05 Oktober 2007 - 10:56

    Eve:

    Hallo,

    Het klinkt idd weer allemaal geweldig!!! Wat een avontuur!! Veel plezier verder!!!

    Veel liefs Eve

  • 05 Oktober 2007 - 13:17

    Lies:

    Geweldig!!!!!
    Dit zou ik ook wel mee hebben willen maken; lang leve het avontuur!!
    Je zal nog wel even een tijdje nodig hebben om al die indrukken te laten bezinken denk ik.Ik hoef niet te zeggen dat je ervan moet genieten, dat doe je al met volle teugen.
    Ik heb je ook nog mailtjes gestuurd naar je privé adres.

    Dikke knuffel en zoen van mama

  • 05 Oktober 2007 - 13:38

    Jeske:

    Hi Nonnie,

    Wat een verhalen weer! Je kan het ook allemaal goed overbrengen....dus ik zie het allemaal voor me!
    Maar net wat je zegt, 1 nachtje op een primitief stro bedje kan nog wel...maar dan is de lol er ook af!
    Fijn dat de pilletjes goed helpen!
    Ik ben ook echt benieuwd naar de pic's!
    Dus Suus...ik ben die avond ook van de partij!
    Wiefke...geniet maar weer verder daar!

    XXX Jeske

  • 06 Oktober 2007 - 20:57

    Geraldine En Marcel:

    Hi Meissie!!
    Klinkt allemaal super gaaf weer, ben blij dat je het zo naar je zin hebt, maar kan ook niet wachten tot je weer thuis bent! Ben erg benieuwd hoe het Paaseiland is. Super veel plezier nog tot snel dikke kus

  • 07 Oktober 2007 - 01:07

    Michel:

    gelukkig geen altitude problemen, hoort alles goed aan
    have fun michel

  • 07 Oktober 2007 - 02:26

    T D:

    Moppie, ben blij dat het je goed git en daje weer zoveel ziet en meemaakt,als een vis in het water zal ik maar zeggen,kom over een tijdje de foto's bij je bekijken, xxxxxxx

    Teflon Don.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, La Serena

Manon

Ik zeg: een goeiendag allemaal! Bij deze dus een site om jullie, kijkbuiskinderen in het kikkerlandje, op de hoogte te houden van mijn avonturen in het verre buitenland. Laat 1 (of 2, of 3..) berichtjes achter op de site, is altijd leuk om ze te lezen als ik aan de andere kant van deze aardkloot zit! Toedels! Liefs, Manon.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 56114

Voorgaande reizen:

04 Februari 2017 - 26 Februari 2017

Colombia

11 Oktober 2013 - 04 November 2013

Ecuador!!

11 Oktober 2012 - 18 Oktober 2012

Raiders of the Lost Ark 2012

11 November 2011 - 04 December 2011

NEPAL! 2011

09 Januari 2010 - 01 Februari 2010

Zuid-Amerika: here we come...again! 2010

12 Juni 2009 - 15 Juni 2009

Weekendje Berlijn 2009

16 September 2008 - 03 December 2008

Oz on my own 2008

19 September 2007 - 10 Oktober 2007

Chili / Bolivia en Paaseiland!! 2007

11 Februari 2007 - 13 Februari 2007

Hong Kong 2007

28 Januari 2007 - 10 Februari 2007

Herman's Place 2007

16 September 2006 - 19 September 2006

Istanbul! 2006

21 Mei 2006 - 08 Juni 2006

Thailand en Cambodja!! 2006

29 April 2005 - 17 Mei 2005

Peru 2005

Landen bezocht: