Rapa Nui, La Isla Bonita! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Manon Vanderschaeghe - WaarBenJij.nu Rapa Nui, La Isla Bonita! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Manon Vanderschaeghe - WaarBenJij.nu

Rapa Nui, La Isla Bonita!

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

08 Oktober 2007 | Chili, Santiago de Chile

Hallo allemaal,

Bij deze dus het beloofde berichtje vanaf Paaseiland!
Het is hier echt super-mooi, onbeschrijflijk eigenlijk, maar ik ga mijn best doen.

We zijn dus op vrijdagavond 5 oktober rond een uur of 23.00 aangekomen in het hotel in Santiago, na een busrit van ruim 7 uur.
Meteen het bed ingedoken, want zaterdagochtend moesten we om 06.15 uur beneden klaarstaan om met het vliegtuig naar Paaseiland te vertrekken.
Een paar uurtjes geslapen dus en rond een uur of 9.00 de lucht in gegaan, helemaal spannend.
Na 5 uur vliegen landen we dus om 13.00 uur plaatselijke tijd op Paaseiland, ruim 3900 kilometer van Chili vandaan.
We lopen het vliegtuig uit en worden na de koffers te hebben opgehaald door de vrouw van het hotel welkom geheten met een bloemenkrans.
Het is hier een heel stuk warmer, dus het vest gaat uit.
De eerste indruk is eigenlijk wat ik er van verwacht had, een tropisch eiland met veel groen en bloemen.
Met de auto een paar minuten van het vliegveld vandaan, komen we aan in ons hotel.
Daar worden we meteen overladen met excursies voor absurde prijzen, 130 dollar voor 2 dagen (per persoon), nou, dat doen wij natuurlijk heel anders en op eigen houtje.
Dat had de vrouw door en de prijs werd meteen gehalveerd, ha, ha, maar zelfs dat vonden wij nog te duur (de rest van de groep heeft dus wel het volle pond betaald, dombo's...)
Na onze koffers in onze kamer gezet te hebben, zijn we wat gaan eten in een restaurantje aan de kust (het maakt trouwens niet uit waar je staat op dit eiland, de kust is overal!).
Zaaalig gegeten, een tonijncarpaccio met zulke verse tonijn dat we het idee hadden dat ´ie rechtstreeks uit de zee was gehaald en ter plekke klaar was gemaakt, superlekker! Anja en ik hadden ook nog een bord sashimi besteld, maar dat kregen we na die carpacio niet meer op, zonde, zonde, maar ach! (ogen weer groter dan de maag, story of my life...)
Daarna op zoek gegaan naar een touroperator en daar hebben we dus een prive-tour geboekt voor 45 dollar per persoon.
Een eigen auto, chauffeur en Engelssprekende gids, beter kun je het toch niet hebben? Afgesproken dat ze ons de volgende dag om 09.00 uur op zouden komen halen bij het hotel.
Even wat boodschappen gedaan op de hoofdstraat (de enige ´grote´ straat die er is) en toen naar de eerste rij beelden die dit prachtige eiland rijk is
gelopen om de zon onder te zien gaan, prachtig! De camera´s draaien hier op volle toeren hoor.
Wat een belevenis om op het meest geissoleerde eiland van de wereld te zitten kijken hoe de zon de zee in zakt en die beelden en profil op de gevoelige plaat vast te leggen, prachtig, prachtig!
Daarna weer even sociaal geweest en om 20.00 uur met de hele groep een happie wezen eten in hetzelfde restaurant waar we die middag hadden gezeten, maar we hebben maar iets kleins genomen, want we zaten nog stampvol van de hoeveelheden verse tonijn, ha, ha.
Rond 23.30 uur als een blok in slaap gevallen.

07-10-07
7.30 uur opgestaan, gedoucht en om 8.30 uur gaan ontbijten.
Om 9.00 uur precies stond er een busje klaar voor ons 4-tjes en nadat we op het kantoortje van de touroperator betaald hadden begon ons avontuur op dit eiland.
Juist omdat het een prive-tour is, kun je dus doen en laten wat je wilt.
Er is eigenlijk 1 grote tour die door alles en iedereen gedaan wordt, waardoor je dus alle belangrijke beelden etc. ziet.
Ik vond het helemaal fantastisch, we hebben prachtige beelden gezien met allemaal moeilijke namen, daar moet ik echt voor gaan zitten als ik weer thuis ben, dan wijzig ik dit berichtje met naam en toenaam, maar voor nu moeten jullie van me aannemen dat het echt helemaal geweldig was!
Aan het begin van de rit begon het helaas te regenen (het had al 2,5 week niet geregend, maar wij zijn er nu dus het kwam met bakken naar beneden vallen!)
We werden er allemaal een beetje stil van, want dit verpest natuurlijk wel de foto´s.....maar goed, na regen komt zonneschijn, zo ook hier, dus na een tijd in de bus te hebben gezeten begon het weer wat op te klaren.
Een prachtige wandeling gemaakt rond de krater waar de beelden gemaakt werden, prachtige plekken bezocht aan parelwitte stranden met wuivende palmbomen waar de meest mooie formaties beelden op een rij staan, wilde paarden zien badderen, nogmaals: eigenlijk onbeschrijflijk wat ik allemaal gezien heb.
Enorm veel foto´s gemaakt, ik kan er nog niet over uit wat een schoonheid en pracht en praal dit eiland heeft te bieden, het is gewoon 1 groot archeologisch openluchtmuseum.
Zo bijzonder dat wij hier nu rond mogen lopen in deze compleet andere wereld, wat is het leven toch mooi!
Ik ben superbenieuwd hoe de foto´s dit allemaal gaan weergeven....
Omdat we de grote tour er nu op hadden zitten en nog tijd over hadden zijn we ook maar naar de zuid-westkust gereden om een ander gedeelte van het eiland te zien, een andere krater van een vulkaan en een ceremonieel dorp, waar ook petrogliefen te zien waren (tekeningen in rotsen) erg mooi!
Rond 17.30 uur waren we weer terug bij het hotel en compleet voldaan zijn Anja en ik in slaap gevallen, ha, ha, en om 18.45 ur schrokken we wakker.
Je doet zoveel indrukken op!
De hoofdweg opgelopen om een hapje te gaan eten, even lekker relaxed met zijn 2-tjes.
Bij een restaurantje gaan zitten en daar een lekker stuk zalm gegeten met verse groenten.
We hadden het net op toen alles ineens helemaal pikkedonker werd! De stroom was uitgevallen! Het schijnt nooit voor te komen op Paaseiland, maar wij waren er dus dan valt de stroom uit, ha, ha.
In dit donker gebeuren loop je niet terug naar het hotel, want dan moet je over allemaal zandwegen en asfalt met diepe kuilen, dat werkt niet, dus met een taxi binnen een minuut weer naar het hotel gereden. Gemak dient de mens!
Daar aangekomen, duurde het denk ik nog een kwartier, twintig minuten en toen deed de stroom het weer, zien we me toch een grote kakkerlak door de kamer heen rennen! EUCH! Met veel gegil en op bed springen dat beest de deur uit weten te bonjouren, nog even een boekie lezen en toen als een blok in slaap gevallen met een glimlach op mijn gezicht, wat een super gave dag was dit!

08-10-07
Vanochtend om 7.30 uur wakker geworden, lekker gedoucht en ontbeten.
Een relaxdaggie vandaag, even naar het postkantoor om stempels van Paaseiland in het paspoort te laten zetten (uiteraard) en op souvenirjacht!
We hadden naar het museum willen gaan, maar die is uiteraard alle dagen open, behalve vandaag, ha, ha, dus dat doen we waarschijnlijk morgenochtend nog voordat we met het vliegtuig naar Santiago vertrekken.
Dan zit het er weer op....wat is het toch snel voorbij gegaan zeg!
Ik zal waarschijnlijk niet meer gaan internetten.
Morgen vertrekken we om 13.00 uur naar Chili met het vliegtuig, daar komen we om 19.30 uur aan, naar het hotel en een happie eten, slapen en dan woensdag om 16.00 uur met het vliegtuig naar Parijs en dan weer overstappen op de plane naar Amsterdam en dan is het avontuur weer op zijn eind.

Heel veel liefs, groetjes en dikke zoenen van mij voor jullie!
XXXXXX Manon

• 08 Oktober 2007 - 20:49

Aggi:

Hee Nonnie, wat een gaaf verhaal was dit weer. Ben inderdaad, net als alle anderen heel benieuwd naar je mooie plaatjes! Jammer meid, dat het er al weer bijna op zit, maar je zult vast nog maanden nagenieten (misschien wel in de schaduw van onze trots het levensgrote beeld van Marieke van Nimwegen bij de Boterwaag)Wens je voor de laatse dagen nog veel plezier en zie/hoor je wel weer back in Holland. Dikke zoen van Aggi

• 09 Oktober 2007 - 06:48

Suuske:

Wauw, wauw wauw, ik kan niet anders zeggen dan dat dit weer helemaal geweldig klinkt!!!! Echt supergaaf!!!!!!
    Ik hoop dat je een hele goede terugreis hebt en ik spreek je snel weer als je weer in ons regenlandje bent!!!!

Dikke kus Suus

• 09 Oktober 2007 - 07:05

Jeske:

Jeetje Nonnie...wat is het toch weer een avontuur! Wat je allemaal weer ziet en meemaakt...geweldig! Hopelijk heb je nog een beetje kunnen uitrusten tussen het drukke programma door!
    Kannie wachten om de foto's te bekijken!
    Dus tot snel en goede reis!

XXX Jeske

• 09 Oktober 2007 - 09:57

Eve:

Wat klinkt het allemaal toch geweldig! Super voor je dat je dit allemaal meemaakt! Fijn dat je het allemaal met ons wil delen, zijn we er toch een btje bij! Ook ik ben reuze benieuwd naar je kiekjes!
    Goede reis en we spreken elkaar snel weer!

xxx Eve xxx

• 09 Oktober 2007 - 20:30

Corine:

hey babe, wat klinkt het weer SUPER HEFTIG...!! Zullen wel hele gave foto's zijn geworden op het strand with those WHITE HORSES..jezus lijkt wel een film.
    WAUW wish I could be there.......

xoxo van moi & alvast een goede reis terug naar ons landje.