Dag 1 Kakadu National Park - Reisverslag uit Kakadu, Australië van Manon Vanderschaeghe - WaarBenJij.nu Dag 1 Kakadu National Park - Reisverslag uit Kakadu, Australië van Manon Vanderschaeghe - WaarBenJij.nu

Dag 1 Kakadu National Park

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

03 November 2008 | Australië, Kakadu

Hallo lieve allemaal,

Ben nu in Alice Springs voor 2 welverdiende rust-dagen, want jeetje wat heb ik toch weer veel meegemaakt en gezien de afgelopen week, pfoe.
Dus ga er maar weer even goed voor zitten, want hier komt 'ie dan!

28-10-08 vroeg opgestaan, uitgecheckt en in de lobby gewacht totdat de tourbus me op zou komen halen.
Netjes op tijd kwam de gids, Ivonn, binnenlopen en hebben we mijn koffer ingeladen (ietsje zwaarder dan de 15 kilo die toegestaan was, ha, ha, maar goed).
De trip die ik heb geboek bestaat eigenlijk uit 3 aan elkaar geplakte tours, dus tijdens de 14-daagse trip is het een komen en gaan van mensen die de ene tour wel en de andere tour niet geboekt hebben en een aantal hebben hetzefde als ik geboekt en blijven de gehele reis bij mij in de bus zitten.
Onze eerste trip was een 3-daagse 4-wheel-drive Kakadu Litchfield Safari.
Na iedereen opgepikt te hebben begon onze trip vanuit Darwin naar het Kakdu National Park.
De gids vertelde ons dat we in de allerheetste tijd van het jaar aan het reizen waren, namelijk aan het einde van het droge seizoen (wist ik veel!) Nou, dat hebben we geweten.......tering-jantje!

Kakadu is een levend cultureel landschap gebeuren, generaties van Bininj/Mungguy Abboriginals leven en zorgen al duizenden jaren voor dit land. Hun spirituele verbinding met dit land is wereldwijd erkend op de Werelderfgoedlijst.
Kakadu is welliswaar een nationaal Park (dus van de overheid) maar het is teruggeven aan de Abboriginals in de jaren 80.
De cultuur van de Abboriginals is echt super-interessant.
Zij geloven in de Dreamingtime, dat is een tijd geweest waarin Creating Ancestors (voorouders, sorry, maar sommige dingen weet ik echt niet in het Nederlands te vertalen, dus jullie moeten genoegen nemen met de Engelse versie!) hun wereld hebben gecreeerd.
The Rainbow Serpent was a major creator being. She created passages trough rocks and formed waterholes in the Kakadu landscape. She split rock faces and created ranges of hills, helping form the habitat for all beings.

Anyway: allereerst zijn we naar de Mary Wetlands gereden.
Deze wetlands lopen in het regenseizoen helemaal onder, er is een grote verscheidenheid aan allerlei vogels te vinden, prachtig om deze dieren allemaal bij elkaar te zien zitten bij kliene plassen water.
Het is er kurkdroog en her en der zie je in het landschap rookpluimen van de bush die on fire staat.
We worden naar een rivier gereden waar we in een boor stappen voor een prive-tour: krokodillen zoeken!
En ja hoor, ze zijn er weer, ha, ha, ha.
Weet je, het grappige van dit alles is: ik heb er nog nooit zo bij stil gestaan wat voor een pre-historische dieren dit eigenlijk wel niet zijn, nu pas wordt je met je neus op de feiten gedrukt: deze oerdieren hebben de test of time overleefd en struinen al miljoenen jaren op deze aardkloot rond en ik moet je zeggen; ze zijn fascinerend! (of had ik jullie dat al verteld?)
Maakt niet uit, prachtige tocht van 2 uur, waterlelies, vogels en krokodillen.
Toen een lunch genuttigd met hotdogs van de BBQ (die je dus bij elke picknick-area tegenkomt en kan gebruiken), lekker!
Het was inmiddels dus lunchtijd en BLOEDHEET!!!! Zweten!!
Daarna doorgereden naar Ubir, voor Abboriginal rotstekeningen, oeroud, prachtig mooi!
De art-sites van Kakadu zijn een van de grootste collecties of ancient art. They are recognised as a major international cultural resource and are part of the reason that Kakadu is inscribed on the United Nations list of World Heritage properties. (pak het woordenboek er maar bij, het kost me nu teveel moeite om dit te vertalen naar het Nederlands voor jullie :) )
Rock art is ontzettend belangrijk voor de Abboriginals, het verteld hun verhaal over het land, hun cultuur, hun leefwijze etc.
De tekeningen kunnen niet precies gedateerd worden, hoewel door studies die uitgevoerd worden en vergelijkingen met geologische en climatologische gegevens die gemaakt worden kan er een goede schatting gemaakt worden naar de oudheid van deze tekeningen.
Plekken in Kakadu worden al bevolkt door de Abboriginals sinds 23.000 jaar geleden en het bewijs suggereert dat sommige tekeningen al meer dan 20.000 jaar oud kunnen zijn, making them some of the oldest human works.
Goed, dus....via een hele mooie wandeling van 45 minuten komen we langs allemaal schitterende rotstekeningen, met de meest prachtige bijbehorende verhalen!
Een kronkelig pad (de Abboriginals geloven er niet in paden te maken in het landschap dat hun voorouders hebben geschept, dus we klauteren over rotsen heen) leidt ons naar de top van een plateau, waardoor we een schiiterend uitzicht hebben over de Nardab floodplains. (die dus tijdens het regenseizoen onderlopen met water).
Prachtig, prachtig! Wat een uitzicht, wat een mooi landschap zeg! Een verkoelend briesje geet ons wat verkoeling en ik ga op een van de rotsen zitten en zit ademloos om me heen te kijken, wat ben ik toch een mazzelpik!
Daarna lopen we terug naar de bus voor onze overnachting in ons kamp in Jabiru, midden in Kakadu National Park.
Echt superleuk: er staan tenten klaar met echte bedden (dat was het, meer staat en past er niet in zo'n tent) en ik ga samen met een andere Nederlandse meid, Mirjam, in een van de tenten zitten, wat gaaf!
We gaan met zijn allen eten maken en koken in de grote tent waar een complete keuken tot onze beschikking staat.
na een lekkere maaltijd en een flinke afwas (17 man) gaan we voldaan naar bed.
Je slaapt dus praktisch in de open lucht, het enige wat je scheidt is een zeil, wat een geluiden, ha, ha, oh ja: en de sterrenhemel is werkelijk schitterend, omdat er natuurlijk helemaal geen lantaarns zijn etc.!! Super!
's Nachts moet ik er nog 2 x uit om naar het wc/douche gebouwtje te lopen in het pikkedonker! Gelukkig heb ik een zaklantaarn gekocht in Darwin.
Wat een leuke en mooie dag.

• 03 November 2008 - 07:46

Jeske:

Fijn om weer ff wat van je te horen Nonnie! En wat krijgen we allemaal weer te horen!! Dit klinkt echt super mooi...een echt paradijs op aarde! Geniet ervan met volle teugen!

Dikke kus Jeske

• 03 November 2008 - 14:23

Eve:

Eindelijk weer een bericht! Iedere dag zitten we weer te wachten voor de pc op een nieuw bericht van onze reizende oom roel! Het klinkt weer geweldig! Dat wordt echt afkicken als je hier weer in het saaie Nederland komt! Veel plezier verder!

xxxxxxxxxx