3-daagse excursie Canaima / Angel Falls - Reisverslag uit Canaima, Venezuela van Manon Vanderschaeghe - WaarBenJij.nu 3-daagse excursie Canaima / Angel Falls - Reisverslag uit Canaima, Venezuela van Manon Vanderschaeghe - WaarBenJij.nu

3-daagse excursie Canaima / Angel Falls

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

25 Januari 2010 | Venezuela, Canaima

Helleu daar allemaal!
Ben net terug in Cuidad Bolivar van een 3-daagse excursie naar Canaima, prachtig, prachtig!

23-01-2010 zaterdag
6.30 uur op, gedoucht, koffers in het berghok van het hotel en aan de ontbijttafel geschoven.
Aangezien (zoals eerder vermeld) het hier extreem warm is, zou het programma rondom de Angel Falls / in Canaima aangepast worden.
De bedoeling was dat we in een boot de rivier zouden opgaan, ' s avonds bij indianen in hangmatten zouden overnachten om de volgende dag een stuk te lopen door de jungle om vervolgens de Angel Falls te bekijken.
Maar omdat de rivier daarnaartoe helemaal droog stond konden we dat dus niet doen.
aangepast programma dus.
8.00 uur vertrokken we uit Cuidad Bolivar naar het vliegveldje om daar in een cesna te stappen (ja....weer....ben er niet kapot van!).
Daar staat ook het originele vliegtuigje van Jimmy Angel uit '39.
Deze man was in die tijd op zoek naar El Dortado en moest overhoopt een noodlanding maken op een van de tafelbergen in dat gebied.
Bij de landing brak het landingsgsetel en daar stond hij dan met 2 anderen bovenop de 979 meter hoge tepui (tafelberg).
Hier ontdekte hij de hoogste watercal van de wereld!
Na 14 dagen door de jungle heen klauteren kwamen ze in de bewoonde wereld aan en naderhand is deze waterval naar hem vernoemd.
De enige mogelijkheid om in Canaima te komen is met een vliegtuigje, er zijn daar geen wegen: oftewel we bevinden ons weer eens op een heel erg bijzonder plekje op deze aardkloot! Fantastisch!
We stappen in een vliegtuigje met 4 man en daar gaat hij de lucht in....maag in mijn tenen, hart in de keel, angstzweet op de rug, bah, enge dingen.
De vlucht duurt 1 uur en 10 minuten, waarvan de piloot het overgrote deel een krantje zit te lezen (ieieieieieie!!!!).
Onderweg zien we de indrukwekkende tepuis boven het groene landschap van de gran sabana uitsteken, wat gaaf zeg!
We landen uiteindelijk op het vlñiegveldje van Canaima en daar is het nog even wachten op de laatste groep.
Ondertussen scoor ik mijn eerste koelkastmagneetje van jawel, de Angel Falls ;)
We slapen 2 nachten in een lodge-complex met ruimke, schone kamers, lekker hoor.
Tijdens de lunch krijgen we te horen dat we vandaag al met een vliegtuigje langs de tepuis gaan vliegen en de Angel Fall zullen gaan zien, althans, wat er van over is, want het is natuurlijk erg droog en het enige wat er over zal zijn is een pisstraaltje.
An en ik zitten in de 3e vlucht en hebben dus even de tijd om naar de lagune te lopen: een plaatje!
Watervallen met op de achtergrond 2 imposante tafelbergen, wauw.
Na een possje teruggelopen naar het vliegveld en na een poosje waren wij aan de beurt, ik mocht naast de piloot zitten...
Hij maakte vaart, steeg op en ging zijlings met een rotgang de lagune over!!! Das toch niet normaal!!! Bah, bah,! (ik deed het bijna in mijn broek)
En toen vlogen we dus de tafelbergen tegemoet, wat prachtig mooi zeg!
Dit is een stukje landschap wat met geen enkel ander stukje aarde te vergelijken valt, vol verbazing heb ik zitten kijken.
Vond het heel bijzonder om daar tussen de tafelbergen door te mopgen vliegen.
Volgens de indianen wonen de geesten boven op de bergen, als je de foto's ziet snap je precies wat ze bedoelen, wauw.
En idd, de Angel Falls was veranderd in een pisstraal.
Maar wat machtig mooi om in zo'n oerlandschap te zijn zeg.
Na de rondvlucht was het al laat in de middag en hebben we lekker op de kamer een boekie gelezen en met zijn allen gegeten.
Ik lag er weer vroeg in (na al die indrukken en vliegtuigjes en mijn hoestbuien zijn er ook al niet minder op geworden, dus....heb de hele nacht liggen blaffen als een zeehond, bah).

24-01-2010 zondag
Vandaag een erg relaxde dag gehad, eerst met een bootje een suk gevaren (op een rivier waar wel water was, ha, ha) en toen een uur gewandeld door de savane, mooi stukkie, maar bloedheet!!
Na de wandeling kwamen we weer terecht bij de rivier: kleren uit en het water in, afkoelen!! (heb mijn kop verbrand, pfoe!)
Toen hup de boot weer in, een uur of wat gevaren langs de mangroven, de jungle, de tafelbergen, schitterend.
Aangelegd op een prachtig strandje, daar hebben we de rest van de middag lekker gezwommen en in de schaduw gelegen.
Nog even een wandeling gemaakt in de jungle, erg grappig, aangezien we er al overheen hadden gevloegen en langs waren gevaren was het wel leuk om er even doorheen te lopen.
Na de kleine wandeling met de boot naar de overkantr van de rivier gevaren voor de late lunc, kip van het spit (niet mijn ding) maar wel lekker even een happie eten na zo'n vermoeide dag (ahum).
Toen weer de boot in en het hele eind weer terug gevaren naar de lagune (die vlakbij de lodge ligt).
De zon ging onder en we hebben wederom zitten genieten hoor.

24-01-2010 maandag
Vandaag om 9.00 uur een wandeling gemaakt naar de top van een droge waterval, prachtig uitzicht.
Daarna doorgegaan naar een waterval waar we achter konden lopen, erg gaaf, had ik ook nog nooit gedaan!
Toen lekker wat wezen drin ken bij een strandtentje, om 12.00 uur gaan lunchen en om 13.00 uur stonden we weer helemaal bepakt klaar om (weer) met een cesna naar de bewoonde wereld te vliegen.
Deze keer was de vlucht wat minder relaxed, we hadden een neurotische piloot, Marcel heeft zitten kosten en ik heb me aan het dak vastgehouden, bang dat we neer zouden storten.
Kwas zooo blij dat we weer op de grond stonden!

Nu dan weer in het hotel / cpmlex in Cuidad Bolivar, terug naar de beschaving!
Lekker gedoucht, de longen nog even uit mijn lijf geblaft en zometeen gaan we frietjes eten!
We zijn nu echt aan het aftellen, nog 5 dagen dat we nog echt onderweg zijn en dingen gaan doen en dan zijn we zondag weer op het vliegveld van Caracas.
Maandag zullen we rond 15.00 uur aankomen (of zo), maar tot die tijd gaan we nog 2 dagen genieten op een ranch (paardrijden!!) een grot bezoeken waar duizenden vetvogels leven en als afsluiting nog 2 dagen aan de Caribische kust!!

Lieve mensen, tot laterrrrrr!
Dikke zoen van mij voor jullie allemaal!

• 25 Januari 2010 - 23:13

Lies:

Hallo lieverd,

Kind toch! Het is al met al toch wel een turbo-gebeuren met al dat vliegen.Had je de pupillen van die neurotische piloot misschien moeten checken?
    Misschien was het een smokkelaar die soms van zijn waar snoept?.....
    Het kan niet avontuurlijk genoeg zijn lijkt het wel. Hier is alles ok. Mika doet het geweldig en Kierayn heeft een hartstikke goed rapport.
    Lieverd, pas goed op jezelf, dikke zoen van mama

• 26 Januari 2010 - 07:14

Suuske:

Lieve Manonnie,

Klinkt weer allemaal geweldig!!!!! Alleen die piloten, da wee k ook niet...
    het zal ook eens niet dat je weer eens iets hebt op vakantie... Ik hoop dat je snel weer helemaal beter bent, kun je nog ff genieten van de laatste dagen!!

Superdikke X Suus

• 26 Januari 2010 - 14:59

Jeske:

Jeetje zeg...wat een spannende dingen weer zeg! Nou ik zou ook zo bang zijn in de vliegtuigjes bah bah! Zoveel moois weer...grrr om jaloers op te worden..hier niks spannends!
    Geniet nog meid...de tijd vliegt alweer voorbij!

Dikke kus Jeske

• 26 Januari 2010 - 16:22

Buuf:

héé meisie!!!

klinkt erg eng in zo'n vliegtuigje, maar wel erg stoer hoor, om daar in te stappen.brrrr

zorg goed voor jezelf hè!!!

dikke kus en veel plezier nog...

• 26 Januari 2010 - 17:01

Pjotter:

Hoi levensgenietsters,

Wat fijn om te lezen dat jullie het super hebben. Geniet nog maar lekker van alles.
    Dikke knuffel van Alina en mij

• 26 Januari 2010 - 21:52

Pammie:

heeee manon..klinkt allemaal super!!(behalve dat vliegen...shit!) kan niet wachten om de fotos te zien!
    xxx

• 28 Januari 2010 - 12:37

Geraldine En Marcel:

He meissie!
    Terug in het koude nederland heb ik rustig de tijd je avonturen te lezen haha! Hoe is het met je? Gaat het weer een beetje beter of ben je nog steeds beroerd? Je hebt in elk geval je angst overwonnen en waarschijnlijk heb je super mooie fotos! Ben trots op je!Het klinkt weer allemaal zo mooi zoals je het verteld. Geniet ervan wat je allemaal meemaakt, voor je het weet zit je weer aan de snert met -10 haha. Bereid je voor op een klimaatschok, zondag dikke vorst, dus geniet ervan zolang het kan.Dikke kus en zie je maandag weer

• 28 Januari 2010 - 17:51

Eve:

Ha Manonski!

Wat een avonturen! Jij maakt wat mee, stoer hoor!
    Geweldig om te lezen en zo leren we nog eens wat!
    Bereid je maar vast voor op de kou, volgende week weer volop winter in Holland.................bah!
    Ik kan niet wachten je weer te zien!

Tot snel en een hele dikke kus van ons