Nog een paar dagen!!! - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Manon Vanderschaeghe - WaarBenJij.nu Nog een paar dagen!!! - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Manon Vanderschaeghe - WaarBenJij.nu

Nog een paar dagen!!!

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

08 November 2011 | Nederland, Nijmegen

Hallo lieve allemaal!!

Het is weer zover: Tante Manon gaat weer op reis!!!
Zijn we er allemaal klaar voor? Dan neem ik jullie mee naar.........NEPAL!
Vandaag mijn laatste werkdag, pfoe.....wat een heerlijk idee: 12 december hoef ik pas weer aanwezig te zijn!
Tot die tijd ga ik dus weer op avontuur naar Azië, Nepal: het hemelse koninkrijk met het immense Himalaya-gebergte.
Het wordt een pittige trip, lange trekkings van gemiddeld tussen de 3 en de 9 uur wandelen, 10 overnachtingen in een tentje in the middle of nowhere, geen douche, geen supermarkt.....jullie kunnen je wel ongeveer voorstellen hoe ik er na zo'n trip uit zie.....

Dit is de route (met uitgebreide) beschrijving die ik ga volgen:

Dag 1
Vrijdag 11-11-11:
Vertrek naar Kathmandu

Vandaag neem je het vliegtuig naar Kathmandu, de hoofdstad van levendig Nepal. Je komt hier de volgende ochtend aan.

Dag 2
Aankomst Kathmandu

Je komt aan in Nepal en de komende dagen ligt de hoofdstad aan je voeten. Hoewel Kathmandu de grootste stad van het land is, is de sfeer gemoedelijk en bewandel je het centrum gemakkelijk te voet. Smalle straatjes vol leuke winkeltjes en restaurants leiden telkens weer naar mooie pleinen, tempels, offerplaatsen en marktjes. Durbar Square is hét centrale plein van de stad. Daar kijk je je ogen uit bij het koninklijk paleis, en heel bijzonder: aan dit plein woont ook de ‘Kumari’, Nepals levende godin, een rol die telkens een aantal jaren door een jong meisje wordt gedragen.

Dag 3-4
Kathmandu

De vallei rond Kathmandu is bezaaid met bijzondere bezienswaardigheden. In de koningsstad Patan waan je je even in de Middeleeuwen, en bij de boeddhistische stupa Swayambunath word je omringd door pelgrims. Ga ook mee naar Pashupatinath. Langs de Bagmati-rivier liggen daar hindoeïstische crematieplaatsen waar saddhu’s, bont beschilderde heilige mannen, zich verdringen om ceremonies uit te voeren. Bodnath, het religieuze centrum voor Tibetaanse vluchtelingen in Nepal, bereiken we te voet. Beroemd zijn de allesziende ogen van de Boeddha die op de stupa geschilderd zijn. Draai een gebedsmolen mee en voel hoe je innerlijk tot rust komt.

Dag 5
Kathmandu – Sankhu – wandeltocht naar Nagarkot

Vandaag trek je voor het eerst je wandelschoenen aan. Per bus brengen wij je naar Sankhu, vanwaar je te voet, dwars door het platteland, naar Nagarkot trekt. Tijdens een tocht van 13,8 kilometer kom je de Vajra Jogini-tempel tegen, met een mengeling van boeddhistische, hindoeïstische en taoïstische invloeden. Je klimt een bergkam op aan de rand van de Kathmandu-vallei, bezoekt dorpjes waar je allerhartelijkst wordt ontvangen en luncht onderweg in de natuur. In de verte blinken de besneeuwde Himalaya-toppen je toe, met als hoogste de Manaslu (8163 meter). In een uur of vijf à zes bereik je Nagarkot, waar een comfortabel hotel en een lekkere warme douche je beloning zijn.

Dag 6
Wandeltocht Nagarkot – Dhulikhel
Kom vanmorgen vroeg je bed uit, bij helder weer zie je de zon boven de Himalaya opkomen, een beeld dat je nooit vergeet! Na het ontbijt wandel je 20,5 kilometer naar Dhulikhel. Het pad golft over berghellingen, door bossen, dorpjes en langs rijstvelden. Hoe hoger je komt, hoe magnifieker je uitzicht... In Nala maken we een stop, zodat je de vier verdiepingen hoge Bhagwati-tempel in kunt. Daarna vervolg je je tocht langs akkertjes met maïs, aardappelen en tarwe. De boeren die aan het werk zijn zwaaien je aanmoedigend toe. Ook Dhulikhel bereik je in vijf à zes uur. Tijd voor een biertje en een curry.

Dag 7
Dhulikhel, wandelingen

In Dhulikhel kun je een dagje uitrusten óf nog eens heerlijk mee de natuur in trekken. Een tocht van 19,5 kilometer met uitzicht over groene valleien met de Himalaya als beloning, én je ontmoet Tibetaanse pelgrims bij de weinig bezochte stupa Namobuddha. Zij maken graag een praatje met je. Vruchtbare heuvels brengen je in Panauti, een klein stadje met veel goed bewaard gebleven tempels. De Indreshwar Mahadev-tempel hier schijnt zelfs de oudste van Nepal te zijn. Vanuit Panauti regelen wij vervoer terug naar Dhulikhel, waar je in hetzelfde hotel overnacht. Je wandelt vandaag tussen de zes en zeven uur.

Dag 8
Dhulikhel – Changu – wandeltocht naar Bhaktapur
Vanmorgen zetten wij je af bij het dorpje Changu, vanwaar een schitterende tocht van 6,5 kilometer leidt naar de koningsstad Bhaktapur. Onderweg neem je de tijd voor de prachtig gelegen tempel van Changu Narayan. Het blinkende dak zie je al vanuit de verte liggen. Hier komt vrijwel geen toerist! Daarna is het nog twee uur bergafwaarts naar Bhaktapur. Dat is wél een toeristische trekpleister, maar er te voet komen voelt toch heel anders dan uit de bus stappen. Je zult de houten tempels, pleinen en paleizen hier prachtig vinden. ’s Avonds zijn de meeste toeristen verdwenen en deel je de stad met de Nepalezen. Je wandelt vandaag ongeveer 2,5 uur, voornamelijk bergafwaarts.

Dag 9
Bhaktapur
In Bhaktapur kom je helemaal tot rust. Er is nauwelijks verkeer, en dus wandel je onbekommerd over pleinen en door achterafstraatjes. De meeste tempels en het koninklijk paleis staan rond Durbar Square. Loop naar binnen en bewonder de verfijnde architectuur. Aan het pottenbakkersplein wordt in allerlei winkeltjes klei gekneed en keramiek verkocht. Dat is hét traditionele ambacht van Bhaktapur. Zo’n schaal is een mooi souvenir, als je hem maar voorzichtig vervoert.

Dag 10
Bhaktapur – Kathmandu
Heb je nog niet alles van Kathmandu gezien? Dan kun je dat vanmiddag doen. Of strijk neer op één van de vele dakterrassen die de stad rijk is. Daar staat het bier koud en heb je prachtig uitzicht over de stad.

Dag 11
Lichte rafttocht Trisuli rivier
Vanaf het water ziet Nepal er weer anders uit. Onze rafttocht over de Trisuli rivier is niet zwaar of gevaarlijk, maar een leuke manier om actief in de natuur bezig te zijn. En het leuke is: je kampeert één nachtje langs de oever en valt omringd door de geluiden van de natuur in slaap. Onze bus brengt je in drie uur naar het beginpunt. Daar krijg je een instructie en een zwemvest. Eerst peddel je door een rustig stuk, zodat je de slag op je gemak te pakken krijgt. Na de lunch op een strandje ga je echte stroomversnellingen in. ’s Avonds word je beloond met een door koks bereide maaltijd, waar je langs de oever van geniet. Heel sfeervol.

Dag 12
Tweede deel rafttocht Trisuli rivier – Chitwan N.P.

Vandaag kom je ongeveer elk kwartier een stroomversnelling tegen, maar deze zijn over het algemeen iets minder wild dan die van gisteren. Na de lunch komt er een einde aan je avontuur. Je zwemvest gaat uit en onze bus staat klaar. Je reisdoel is het nationale park Chitwan. Daar is een comfortabele lodge je uitvalsbasis voor het park en kleine wandelingetjes in de omgeving. Dit is de regio van de Tharu-stam, waar je vanzelf kennis mee maakt. Wil je getuige zijn van hun traditionele ‘stick dance’? Wij kunnen ’s avonds een voorstelling regelen.

Dag 13
Chitwan N.P.
Dit is Fair weg volgens Baobab: in het Chitwan National Park leven nog neushoorns in het wild. Met een tochtje de jungle in help je hen in hun voortbestaan én ben je zelf een hele ervaring rijker. Een tocht te voet is spannend. Het olifantengras ontneemt je een weids zicht, toch kan een paar meter verder zomaar een neushoorn staan. Maar hier leven ook apen, beren en zelfs tijgers! Vanaf de rug van een olifant spot je de neushoorns het gemakkelijkst. Meteen een leuke aanleiding om dit indrukwekkende dier te beklimmen... Wil je rondkijken bij een fokcentrum voor olifanten? Dat kan hier ook.

Dag 14-18
Vijfdaagse trekking van Damauli naar Pokhara

Dit is Fair weg volgens Baobab: te voet leer je Nepal het beste kennen. Zeker als je er vijf dagen voor uittrekt. Daarom maak je met Baobab een echte trekking, begeleid door Sherpa’s. Een fenomenale ervaring! Onze bus brengt je naar Damauli, aan de voet van de Himalaya. De komende dagen is de stille Madi-vallei het decor voor je voetstappen, met als einddoel de stad Pokhara. Je wandelt langs rijstvelden en snelstromende rivieren. Met een beetje geluk brengt een hangbrug je soms naar de overkant. Andere keren waad je door het water heen... Boven je rijzen de toppen van de Annapurna-bergketen op. In geïsoleerde dorpjes ontmoet je de in klederdracht gehulde Tamang en Garung-volken, die je met traditionele hartelijkheid in hun huizen ontvangen. Daar ontstaan de meest spontane gesprekken. Leuk is dat hier weinig westerlingen komen. De Madi-vallei is net zo mooi als andere wandelroutes in Nepal, maar geen heel gangbare trekkingroute voor toeristen. Goed om te weten: dag 16 vormt de pittigste dag uit deze trekking. Je klimt dan negenhonderd meter in zo’n 2,5 uur. Het eerste stuk is nog plat, daarna gaat het grotendeels omhoog, soms pittig klimmen. Dat levert wat gezucht en gesteun op, maar boven heb je wel uitzicht op drie ‘achtduizenders’: de Dhaulagiri, de Manaslu en de Annapurna I. De overige dagen zijn een stuk minder zwaar. De eerste dag loop je 9,5 kilometer van Chitwan naar Damauli in zo’n 4 uur. De tweede dag en de vierde dag loop je gemiddeld 13 kilometer per dag in ongeveer 3,5 uur. De rest van de tijd geniet je van je omgeving, leer je de mensen hier kennen, schrijf je in je dagboek of laat je de intense ervaring gewoon rustig in het zonnetje op je inwerken. De vijfde en de laatste dag is het lichtst; in 2,5 uur loop je 6,5 kilometer naar het eindpunt Pokhara. Het afscheid van de Sherpa’s zal je nog zwaar vallen. Tijdens zo’n paar dagen wandelen bouw je een hechte band met elkaar op.

Dag 19-20
Pokhara
Met zijn aangename klimaat, gezellige restaurantjes, het blauwe meer en tweedehands boekwinkeltjes is Pokhara het ideale stadje om van je trektocht bij te komen. Langs de waterkant drink je een biertje of een verfrissende lassi. Je kunt een van deze dagen met ons een stadswandeling door Pokhara maken. Onderweg kom je langs prachtige tempels, watervallen en andere bezienswaardigheden. Nog geen genoeg van de Himalaya? Ga dan mee naar Sarangkot. Daar ben je zo dichtbij de bergen dat het bijna lijkt of je ze kunt aanraken.

Dag 21

Pokhara – Kathmandu
Dwars door het hart van Nepal reis je in ongeveer acht uur terug naar Kathmandu

Dag 22
Kathmandu
Je hebt nog een hele dag de tijd om rond te dwalen en je laatste souvenirs bij elkaar te zoeken. Wordt het een bedrukt T-shirt of een maatpak, wierook, een Boeddha of een geborduurde tas? Wat het ook is, thuis zal het je herinneren aan een land waarvan je bent gaan houden.

Dag 23
Kathmandu, terugvlucht
Vandaag vlieg je weer terug naar Nederland.

Dag 24
Aankomst Amsterdam

• 08 November 2011 - 13:18

Anja:

Ooooooooooh, Non, krijg er zelf helemaal de kriebels van en ik ga niet eens mee, kan je nagaan! We bellen nog, maar ik wens je een superreis, maar dat gaat vast lukken! Ben benieuwd naar je verhalen op deze site.
    Dikke kus, Anja

• 08 November 2011 - 13:22

Jeske:

Jeetje nonnie!! Wat een trip gaat dat worden! Je moet weer bijkomen als je terugkomt...
    Ga er lekker van genieten schat, het is je gegund!
    Veel plezier en doe voorzichtig!!

Dikke kus van ons!

• 08 November 2011 - 14:51

Anette:

Geweldig pop, blijf een van je trouwe volgers. En je weet het he,..... Tegen een leuk papieren tekening zeg ik geen nee! Haha. X love you

• 08 November 2011 - 19:03

Belinda:

Lieve Nonneke,

Ik wil jou een supergave, zonnige, mooie, culturele, interessante, geweldige, humorvolle en tegekke vakantie toewensen. Vindt het superjammer dat je niet bij onze bruiloft bent, maar wat je gaat doen is natuurlijk weer "once in a lifetime" gebeuren. Lieverd geniet ervan en tot in December. Dikke knuffel van Belineke

• 10 November 2011 - 07:46

Suus:

Hi Lieverd,

Zo, dit klinkt allemaal wel heel geweldig!! Wel pittig, maar je krijgt er ook wel heel veel moois voor terug!!
    Geniet ervan!!!!!!!

Dikke kus Suus

• 10 November 2011 - 09:42

Elma:

hey Manon

ik wil je nog even een hele fijne vakantie wensen, helemaal niet meer aan gedacht dinsdag, sorry :) . geniet er van he, dan genieten wij ook

groetjes Elma

• 19 November 2011 - 08:01

Anja:

Ik heb ook maar meteen even naar de weersvoorspellingen van Pokhara gekeken (daar ben je pas over 1,5 week 29/30 november): daar zien de weersvoorpellingen er ook gunstig uit. Vanaf zaterdag loopt de temperatuur op van 21 graden naar zo'n 28/29 graden (a.s. vrijdag 25/11 zelfs super zonnig helder weer met 29 graden!), dus hopelijk zet dat weerbeeld door en dan heb je daar ook weer 's avonds 16 graden, overdag 28/29 graden én.....heeeel belangrijk: helder weer voor de grote sprong (als je dat nog steeds wilt doen dan ;-).
    Gr. Anja xxxx