ECUADOR = GEBOEKT!!!! - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Manon Vanderschaeghe - WaarBenJij.nu ECUADOR = GEBOEKT!!!! - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Manon Vanderschaeghe - WaarBenJij.nu

ECUADOR = GEBOEKT!!!!

Blijf op de hoogte en volg Manon

20 Mei 2013 | Nederland, Nijmegen

Dames en heren, jongens en meisjes, Tante Manon moet het even kwijt:

AN EN IK GAAN WEER OP REIS NAAR ZUID-AMERIKA!!!!
De reis is geboekt, we vertrekken op 11 oktober naar Ecuador. Duurt nog wel even, maar wat een heerlijk vooruitzicht!
Mocht je je vervelen op deze vrije maandag: Hierbij de route die we gaan afleggen:

Dag 1 Amsterdam - Quito

Dag 2 vrij verblijf Quito
Aangezien Quito op een hoogte van 2850 meter ligt, is het even wennen aan de ijle lucht. Vooral de eerste dagen kun je het beste rustig aan doen. Het oude stadsgedeelte is prachtig en heeft een koloniale sfeer. Het is heerlijk ronddwalen tussen de vele kerken, kloosters, koloniale huizen en pleinen. Vanaf de Cerro Panecillo heb je een mooi uitzicht over de stad en de omringende besneeuwde vulkanen en bergtoppen van het Andesgebergte. In het moderne stadsdeel vind je volop mogelijkheden om te eten in een van de knusse restaurantjes.

Dag 3-4 Nevelwoud van Maquipucuna
In ongeveer drie uur rijden we naar het biologische reservaat Maquipucuna. In korte tijd zien we het landschap veranderen van droog hooggebergte tot groen, subtropisch nevelwoud. Het nevelwoud van Maquipucuna beslaat een hoogte van 1000 tot 2800 meter, waardoor het een enorme biodiversiteit heeft. Het biologisch reservaat Maquipucuna houdt zich actief bezig met natuurbehoud, onder andere door de aankoop van nieuwe stukken grond, die voorheen gebruikt werden voor extensieve veeteelt en door het planten van nieuwe bomen in deze gebieden. Daarnaast is toerisme één van de inkomstenbronnen. Door Maquipucuna te bezoeken, draag je dus bij aan de bescherming van dit unieke natuurgebied. Het ligt in de Choco-Andean Corridor, één van de top 5 biodiversity hotspots van de wereld. Hier huizen een kleine 200 plantensoorten, waaronder bromelia’s en orchideeën en 350 vogelsoorten, zoals de veelkleurige quetzal, de toekan, en het knaloranje rotshaantje. Bovendien leven er 45 soorten zoogdieren, waaronder gordeldieren, brilberen, miereneters en agouti’s. Onder leiding van een lokale gids maken we verschillende wandelingen in het gebied, waarbij we op zoek gaan naar bovenstaande dieren. Het is moeilijk om de dieren daadwerkelijk te spotten, maar de kans op het zien van kleurrijke vogels is behoorlijk groot. Vaak zijn er ook prachtige vlinders, waaronder met een beetje geluk de grote felblauwe morpho-vlinder.

Dag 5 Otavalo, overnachting bij Indianengezinnen
In de omgeving van Otavalo hebben verschillende kleine Indiaanse boerengemeenschappen een uniek project opgezet. Een aantal families heeft naast hun eigen huis een klein huisje gebouwd dat bestaat uit een tweepersoonskamer en een badkamer. Iedereen verblijft een nacht bij een “eigen” gastgezin waar ’s ochtends en ’s avonds door je gastvrouw een typisch Ecuadoriaanse maaltijd wordt gemaakt. Dit is een unieke kans om met de lokale bevolking in contact te komen en meer te weten te komen over hun dagelijks leven.

Dag 6 Otavalo en omgeving
Vandaag heb je tijd om de omgeving van Otavalo te verkennen. Je kunt een bezoek brengen aan verschillende kleine Indiaanse dorpen, een leuke tour, waarbij je onder andere een werkplaats van een panfluitenmaker en een wever bezoekt. Of maak een fikse wandeltocht rondom het diepgroene kratermeer van Quicocha. Je kunt ook een mooie mountainbike-tocht door de bergachtige omgeving maken. We overnachten in een hotel in of net buiten Otavalo.

Dag 7 naar Papallacta
’s Ochtends kun je een bezoek brengen aan de markt van Otavalo. Elke dag is er een bonte markt. Naast groenten, fruit en andere levensmiddelen is er een overvloed aan souvenirs te koop. Zo vind je er handgeweven wandkleden, wollen truien, hangmatten, sieraden, houtsnijwerk, vilten hoeden, poncho's en nog veel meer. De Otavalo-Indianen verkopen hun producten in heel Ecuador, maar ook daarbuiten. De vrouwen zijn te herkennen aan hun witte, geborduurde blouses, blauwwitte hoofddoeken en goudkleurige kralenkettingen en de mannen aan hun gevlochten lange haar, poncho, halflange witte broek, vilthoed en sandalen.
In de middag rijden we met onze bus naar de thermale baden van Papallacta, een prachtige plek op 3200 meter hoogte midden in de natuur. De kamers van ons mooie hotel liggen direct om de baden heen. Er is keus uit verschillende baden met uiteenlopende temperaturen. Wat is heerlijker dan vanuit je warme bad de besneeuwde toppen van de vulkaan de Antisana te bewonderen?

Dag 8-10 verblijf in jungle
Papallacta is het startpunt voor onze tocht naar de Oriente, het Amazonegebied van Ecuador. We dalen in een uur of vier af via Tena, de hoofdstad van de provincie van de Amazonerivier Napo, en komen in de middag in de lodge aan. Het is een prachtige rit, aangezien we de omgeving steeds groener en tropischer zien worden en mooie uitzichten hebben over het Ecuadoriaans Amazonegebied. We verblijven drie nachten in een lodge in het vochtige oerwoud. We maken verschillende wandelingen in de jungle. Onze lokale gids zal ons wijzen op planten- en diersoorten, want onze onervaren ogen zouden zonder zijn aanwijzingen slechts weinig zien. Je maakt kennis met de medicinale werking van planten en bomen als uña de gato en sangre de drago en ziet koffiestruiken, cacaobomen en papayabomen. Ook gaan we op zoek naar goud en we leren jagen in de jungle. ’s Avonds in het donker maken we een wandeling door de jungle. In het donker zijn de geluiden van het oerwoud nog indrukwekkender!

Dag 11-12 Baños
Vanuit het Amazonegebied reizen we met onze bus in vijf uur via het dal van de Rio Pastaza naar Baños. Het stadje ligt op 1800 meter op de flanken van de actieve Tungurahua vulkaan. Het is prachtig gelegen in een groene omgeving van suikerrietvelden, bosrijke heuvels en watervallen die neerkletteren in diepe ravijnen. Hier kun je al wandelend of per mountainbike de omgeving verkennen. Zo kun je richting Puyo fietsen, op 600 meter. Onderweg passeer je diverse watervallen, die een bezoek zeker waard zijn. Na deze activiteiten zul je nog meer genieten van de thermale baden of warmwaterbronnen, waar Baños zijn naam aan te danken heeft.

Dag 13 Chimborazo vulkaan - Riobamba
We bezoeken het basiskamp van de Chimborazovulkaan. We rijden met onze bus tot aan de berghut op 4800 meter, vanwaar we de lagergelegen flanken van de Chimborazo kunnen beklimmen. We lopen naar de tweede hut op 5000 meter. De hut lijkt dichtbij, maar de ijle lucht maakt de wandeling toch zwaar. De gletsjers boven ons en de top van de Chimborazo (6310 meter), die hoog boven ons uittorent, maken veel indruk. Liefhebbers kunnen vervolgens vanaf een hoogte van 4800 meter met een mountainbike de hellingen van de Chimborazo af sjezen! We overnachten in Riobamba.

Dag 14 Guamote markt - Riobamba
We rijden vanuit Riobamba naar Guamote waar we de authenthieke donderdagmarkt bezoeken. Op deze markt vind je allerlei inheemse producten die worden aangeboden door de Indiaanse bevolking uit de omgeving. Er wordt hier vanalles verkocht; o.a. fruit, groente, dieren en kleding. Het is een zeer kleurrijke markt. In de loop van de middag rijden we weer terug naar Riobamba.

Dag 15 Treinreis naar Nariz del Diablo – Ingapirca
's Ochtends vertrekken we per bus vanuit Riobamba naar Alausi. In Alausi stappen we op de autoferro (=bus op rails). Gedurende de treinrit passeren we het zo beroemde Nariz del Diablo (Duivelsneus)-traject. De Andes is hier zo steil dat het spoornet zigzaggend over de bergflanken aangelegd is. Heel langzaam en afwisselend voor- en achteruitrijdend, baant de trein zich een weg door de Andesketen. Je kunt tegenwoordig niet meer op het dak van de trein zitten.

Na de treinreis rijden we door naar de Incaruïnes van Ingapirca. In de taal van de Inca's, het Quechua, betekent Ingapirca 'de muren van de Inca'. In de tijd van de Inca’s was dit een belangrijke tempel, waar de Incakoning regelmatig verbleef. Als je rondloopt tussen de ruïnes, zal zeker je nieuwsgierigheid naar dit mysterieuze verleden gewekt worden. Vlakbij kun je in de contouren van de rotsen la cara del Inca (het Indiaanse gezicht) herkennen. Het blijft een raadsel of deze rotswand het resultaat is van erosie of werk van mensenhanden. We overnachten in een hotel dat vlakbij de ruïnes is gelegen.

Dag 16 Cuenca
In twee uur rijden we naar de koloniale stad Cuenca, die met recht de mooiste stad van Ecuador wordt genoemd. Prachtige pleinen, de indrukwekkende kathedraal, statige koloniale huizen langs de Río Tomebamba, een vrolijke bloemenmarkt en met kasseien geplaveide straten bepalen het stadsbeeld. Dit alles heeft de stad te danken aan haar rijke en gevarieerde culturele verleden. Oorspronkelijk lag de stad in het gebied van de Cañari-indianen, die aan het eind van de 15de eeuw door de Inca's onderworpen werden. Nog geen halve eeuw later stond het gebied onder beheer van de Spaanse veroveraars. In de Republikeinse periode werd Cuenca de stad van de intellectuelen en de aristocratie. Van elk van deze periodes zijn in Cuenca nog overblijfselen te vinden.

Dag 17 Natuurreservaat Cajas
We rijden naar het merengebied en natuurreservaat Cajas. Boven de 3500 meter liggen honderden kleinere en grotere meren verspreid, een overblijfsel uit de ijstijden. Op deze hoogte kunnen we de zogenaamde páramo-vegetatie zien: een ruig landschap met een schaarse begroeiing van kleine struikjes, grassen, kleurige bergbloemen, mossen en schimmels. Hoewel de condor tegenwoordig zeer zeldzaam is, bestaat de kans dat we deze koning der vogels hier in de vrije natuur aantreffen. Iets lager gelegen, maar wel binnen de grenzen van het natuurpark, liggen nog onaangetaste nevelwouden. Hier groeien vele verschillende soorten epifyten (bijvoorbeeld bromelia's), orchideeën en korstmossen. Ook de felgekleurde kolibrie, de brilbeer, het gordeldier, het stinkdier en het neusbeertje komen hier voor. Na een stevige wandeling kun je in een pittoresk restaurantje aan de rand van het reservaat genieten van een heerlijke maaltijd met bijvoorbeeld forel. We overnachten weer in ons hotel in Cuenca.

Dag 18 via El Guabo door naar Guayaquil
Vandaag verlaten we de Andes. We steken de westelijke bergketen over en beginnen aan een lange afdaling door het nevelwoud tot in de tropische laagvlakte van de kust. Eenmaal hier aangekomen is het verschil in temperatuur duidelijk voelbaar. We gaan op bezoek bij een een project in El Guabo, waar op een duurzame wijze bananen geteeld worden. We krijgen een rondleiding met een leuke, uitgebreide uitleg èn een verrassende lunch! Na de lunch reizen we richting de havenstad Guayaquil, waar we overnachten in een hotel in het centrum van de stad.

Dag 19-23 Puerto Lopez of Galapagos eilanden

• 20 Mei 2013 - 15:38

Nicole:

Lekker vooruitzicht dames!

• 20 Mei 2013 - 15:43

Anja:

Ik heb er ook zooooooooooveel zin in! Dit wordt weer toppertje! :-) xxxx

• 20 Mei 2013 - 23:37

Elma:

woow manon, dat ziet er weer super uit zeg. iets moois om naar uit te kijken. de tijd vliegt, voor je het weet zit je daar

• 21 Mei 2013 - 00:14

Pammie:

Ohhhh echt super Manon!!! :):)

• 21 Mei 2013 - 13:17

Marcus:

Tante Manon,
    Super leuk, aftellen geblazen.......... maar toch echt veelste lang..... Zoooo lang kennen wij niet zonder jou