Archeologisch Park San Agustin - Reisverslag uit San Agustín, Colombia van Manon Vanderschaeghe - WaarBenJij.nu Archeologisch Park San Agustin - Reisverslag uit San Agustín, Colombia van Manon Vanderschaeghe - WaarBenJij.nu

Archeologisch Park San Agustin

Blijf op de hoogte en volg Manon

13 Februari 2017 | Colombia, San Agustín

Zondag 12 februari SAN AGUSTIN

San Agustin is 1 van de belangrijkste archeologische vindplaatsen van Zuid-Amerika. In deze practige omgeving vind je talloze stenen precolombiaanse beeldhouwwerken. Er is maar weinig bekend over de cultuur waaruit deze beelden afkomstig zinn. Men vermoedt dat het gaat om graven van priesters, stamhoofden, sjamanen, en andere belangrijke personen, gezien de bijzondere zorg waarmee deze doden bjj hun begrafenis zinn omringd. De meeste graven zijn prachtig gelegen, zoals de graven op de heuvel van de godenbeelden 'El Alto de los Idolos'. De beelden zijn soms levensgroot en staan symbool voor dieren of personen die werden vereerd.

Zo, en om 08.00 uur 's ochtends stappen we in de bus om dit met eigen ogen te aanschouwen.
We komen aan bij de ingang van het archeologisch park en onze gids Hanibal neemt ons mee. Hij is archeoloog en weet enorm veel te vertellen over alles wat we tegen komen. We lopen door een bos, weelderig groen, mooie bloemen, vele vogels en komen uit op een open plek, waar de eerste immense beelden staan. Omdat er dus geen geschreven schrift is uit die periode, weet men eigenlijk bar weinig over de betekenis van deze beelden, waarom ze zijn gemaakt, door wie...door datering van de stenen weten we wel dat ze van tussen 100 voor Christus tot 200 na Christus zijn. De afbeeldingen van deze beelden bevatten dieren die helemaal niet voorkomen in deze regio, dus wordt er aangenomen dat er verschillende indianenstammen met elkaar in contact zijn geweest en hiernaar toe zijn getrokken. Er zijn skeletten gevonden van lange mensen, maar ook van kleine mensen, mensen met vervormde schedels (als in E.T.-vorm, dus 'buitenaarde' vormen) etc. met als gevolg dat het e.e.a. voor meerdere uitleggen te interpreteren valt. Het is gissen! Je hebt dus graftombes, hierop staan die beelden en vervolgens is er een grafheuvel overheen geschept. Waarom zou er zoooooveel moeite gedaan worden om van die prachtige beelden te maken, om deze vervolgens met zand te bedekken? Hebben de indianen dit meteen na de plaatsing van de overledene in de tombe gedaan of pas later, om deze tombes (waar heeeeel veeeeel goud in lag) te verstoppen voor de conquistadores of ander volk wat de boel zou plunderen ? Feit is en blijft dat het ontzettend mysterieus en ook wel iets sprookjesachtigs heeft...uren lopen we door dit meer dan 70 hectare groot park.
Door de (vreselijk interessante) uitleg bij alle beelden, tombes, ceremoniele baden en een koffiepauze van een uur, loopt het programma een beetje uit...(wat ik totaal geen probleem vind, want dit is echt een unieke plek!!). Het paardrijden kan hierdoor niet doorgaan, maar ik kan wel mee met de jeep, dus dat is geregeld.
Aan het einde van het park kun je het bos in, hier staan tientallen beelden die in heel Colombia zijn gevonden, hele mooie setting natuurlijk ipv op grafheuvels. Daarna lopen we nog even het bijbehorende museumpje in, waar prachtige beelden uitgelicht staan en een complete tijdlijn met foto's wordt weergegeven van opgravingen vanaf ongeveerc1800 (als ik het goed heb onthouden). We hebben echt zoooveel informatie te verwerken gehad vandaag, pfff.
Dan zit de tocht in het park er oo en gaan we naar een restaurant voor de lunch. Eenmaal binnen begint het te regenen en ik ben blij dat ik met de jeep de hort op ga en niet met een paard.
Na de lunch rijden we naar het hotel, waar de jeep inmiddels staat te wachten. We stappen in en rijden de bergen in om naar een site te gaan waar gekleurde beelden zijn opgegraven. Als we daar aankomen kan de poncho uit de rugzak worden gehaald, want het blijft regenen. Op zich ook mooi om te zien hoe de mist de bergen omarmt en ons het uitzicht ontneemt en de regen naar beneden druppelt. We lopen de grafheuvel op en daar staan (onder een overkapping) 2 prachtige beelden in de kleuren rood, oker, wit en zwart. Wij besluiten dat dit een echtpaar is: een dokter en zijn vrouw. Hij doet operaties (heeft een instrument in zijn ene hand en een kind met een open schedel in zijn andere hand) en zij is de opper-vroedvrouw (ook zij heeft kind in haar armen). Hanibal zegt: 'Waarom niet?' We weten immers niks zeker, omdat er niks beschreven staat zoals bijvoorbeeld de hyrogliefen bij de Egyptenaren. De ene archeoloog geeft er deze betekenis aan en de ander weer een andere uitleg. Alleen voor belangrijke mensen werden op deze manier graftombes gebouwd, dus....ik kan het allemaal niet zo goed uitleggen (als ik deze tekst terug lees) maar goed, misschien dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel.
Inmiddels begint het te stortregenen en we lopen naar de uitgang om daar aan de overkant bij een vrouwtje een warm kopje thee te drinken...rond 5 uur rijden we terug naar het hotel, het zit er op voor vandaag. Wat een prachtige dag! Ik vind dit soort dingen zooo bijzonder! Unieke plekken op deze aardkloot mogen bezoeken en proberen je een voorstelling te maken van hoe vroegere culturen hebben geleefd, geloofd, gewerkt...

Vanavond vroeg naar bed, want okrgen moeten we er om 05.00 uur uit voor een lange busreis naar Popayan.....

Tot dan!
X Manon.

• 13 Februari 2017 - 21:26

Elma Van Geloven:

Wat een indrukwekkende dag weer.