Laatste dagen in Cartagena, Colombia... - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Manon Vanderschaeghe - WaarBenJij.nu Laatste dagen in Cartagena, Colombia... - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Manon Vanderschaeghe - WaarBenJij.nu

Laatste dagen in Cartagena, Colombia...

Blijf op de hoogte en volg Manon

24 Februari 2017 | Colombia, Cartagena

Woensdag 22 februari

Laatste bestemming: Cartagena.

Wederom heerlijk geslapen en tegen negenen stappen we in de bus.
Vandaag rijden we in zo’n 6 á 7 uur naar Cartagena, één van de mooiste steden van Latijns Amerika. Onderweg maken we een korte stop bij Vulcan Tutumo, waar je kunt baden in de krater van modder. Ik vond het een gezegend verhaal, maar An is naar boven gegaan en kwam als een moddermonster weer naar beneden gelopen...echt heel grappig, ha, ha, ha.

'Door UNESCO is Cartagena uitgeroepen tot historisch erfgoed. In de koloniale tijd werden van hieruit goud en andere rijkdommen naar Spanje vervoerd. De stad is bijna geheel ommuurd om de schatten die in de stad opgeslagen lagen tegen zeerovers te beschermen. Je kunt uren ronddwalen in het oude gedeelte van de stad met nauwe straatjes, koloniale huizen, schaduwrijke patio's en overhangende balkonnetjes of een wandeling maken over de vestingmuren.'

Rond vieren komen we aan in de ommuurde stad: en het ziet er precies uit zoals beschreven staat. De bus kan niet verder het straatje in, dus we lopen naar het volgende blok waar zich ons hotel bevindt. We hebben echt enorm leuke accomodaties deze reis en dit is er weer zo eentje.
Een koloniaal pand met twee openlucht binnenplaatsen, een dakterras met klein zwembad, balkonnetjes...helemaal happy de peppie hiero!
We nemen een douche en lopen rond half zes het pleintje op, hier om de hoek: helemaal gezellig, mensen, muziek, terrasjes...we schuiven aan bij een stel reisgenoten en nemen een Cuba Libre (happy hour!) die er behoorlijk inhakt op een tamelijk lege maag, ha, ha, ha.
Als het glas leeg is, de wangetjes rood en het hoofd tolt, nemen An en ik plaats op het terras van de buren: SUSHI!!!!!! Met een vers mora-sapje. We hebben besloten dat we in dit stadje alleen nog maar lekkerre dingen gaan eten, aangezien het hier behoorlijk toeristisch is, hebben we keuze zat. Ben helemaal klaar met de Colombiaanse keuken....en ow, ow, ow, wat hebben we zitten genieten, een smaak-explosie in mijn mond..zucht, wat is lekker eten toch heerlijk....

Donderdag 23 februari

Vandaag wilden we de graffiti-toer gaan doen, maar de rondleiding ging helaas niet door, dus hebben we het zelf maar gedaan! Graffiti kom je niet tegen in de ommuurde binnenstad aangezien UNESCO dit als cultureel erfgoed op de kaart heeft gezet, dus we moesten de stad uit: naar het stadsdeel Getsemani.
Een doolhof van straatjes, vele mooie foto's geschoten, waaronder werk van een aantal artiesten die we ook in Bogota hebben gezien. De mooiste (naar onze mening) was die met de 3 vrouwen. We waren op zoek naar een specifiek stuk (een man die uit een tunnel komt gekropen), maar die hebben we niet kunnen vinden, erg jammer, want dit stuk was ook gemaakt met optisch bedrog, net als de kat in Bogota. Enniewee, met 30 graden is dat wandelen best vermoeiend, dus na een paar uur en nadat we het meeste wel hadden gezien, zijn we op een terrasje gaan zitten op Plaza Trinidad. Jugo de mora con leche, heerlijk drankje!
De hele sfeer hier in dit gedeelte van Colombia doet enorm Caribisch aan, laidback en vriendelijk, veel backpackers in dit gedeelte, al met al heel gezellie!
Daarna terug naar het hotel gelopen, een tour voor morgen geboekt en naar het pleintje om de hoek gegaan voor een flinterdunne pizza met 3 kazen, peer en balsamico als lunch, jammie.
Daarna zijn we saampjes Cartagena gaan verkennen en door de straatjes gaan zwerven. Kerkjes bezocht, pleintjes overgestoken, het Paleis van de Inquisitie ingeggaan, terrasje gepakt, nog even snel wat Havaianas op de kop getikt (sale...) en vele leuke foto's gemaakt. Heerlijk dagje, maar ik kan niet meer op mijn pootjes staan...A. er zit inmiddels een blaar op mijn linkervoet en B. in Los Angeles ben ik door een beest in mijn rechter enkel gestoken, waardoor deze nu verdwenen is...als in: de enkel is enorm opgezwollen en doet pijn (deze reis ben ik wederom door beesten geprikt, waarvan ik het bestaan niet ken en heb ik er weer een paar mooie plekken en littekens bij!!).

Morgen (vrijdag 24 februari) worden An en ik om 08.30 uur opgehaald bij het hotel en gaan we met een boot naar een van de tropische eilandjes in de Caribische Zee op 50 minuutjes varen van de Colombiaanse kust. Daar gaan we een dagje van de zon, de zee en het strand genieten op een resort....een duur tripje, maar fuck it, a girl's got to do, what she's got to do...

Maar nu eerst even wat eten: ceviche van zalm met sojasaus, gember en knoflook...en een lekker vruchtendrankje...

XXX Manon.

• 24 Februari 2017 - 13:06

Robbie:

Geniet er nog even van en kom veilig terug !

• 24 Februari 2017 - 13:11

Manon Vanderschaeghe:

Dankjewel, lieverd, doet ik! Tot volgende week! X

• 24 Februari 2017 - 21:11

Elma Van Geloven:

Wat hebben jullie toch een geweldige reis. Ik zou zeggen......geniet nog even.